Pluto Fest 2019 review

-- Pluto Fest 2019 --

01/01/1970 - 12/01/2019

Review geschreven door Stijn “Metal Shredder” Daneels met foto’s van Chris Bosseloo.

Vorig jaar werd het Herzeelse jeugdhuis Pluto terug tot leven gebracht met de eerste editie van PlutoFest. Voorzien van een affiche met Belgische knallers zoals Hell City, Thorium en Serial Butcher werd die eerste editie van PlutoFest een waar succes (REVIEW: http://belgianmetalshredder.be/festival_article/55) Het duurde dan ook niet voordat team Pluto op de proppen kwam met een vervolg. Opnieuw in zaal Den Amb8 in Oosterzele en met 6 diverse en getalenteerde bands op de affiche. En we zagen dat het goed was!

[TYRANT'S KALL]

PlutoFest 2019 ging van start met de verscheurende riffs van deze jonge band. Hoewel Tyrant’s Kall op het eerste gezicht louter doom metal speelde lieten ze al snel horen dat ze muzikaal meer te bieden hadden. Naast de typische loodzware melodieën van doom metal kwamen er ook aardig wat old-school death metal beats en psychedelische stukken aan bod. Zangeres T. Esmée toonde diezelfde muzikale flexibiliteit via haar stembanden, bij momenten rauw grommend en bij andere momenten in een natuurlijke, loeiende stem. Dankzij al die elementen kreeg het Tyrant’s Kall optreden een duistere, zwoele en mysterieuze sfeer, net zoals de verhalen van HP Lovecraft, een grote creatieve inspiratie van deze band.

Tyrant’s Kall speelt doom metal precies zoals ik dat wil. Donderend hard, muzikaal veelzijdig en omringd door rook en duisternis. Ben je fan van bands zoals Candlemass, Black Sabbath, Celtic Frost of Bathory dan is Tyrant’s Kall zeker je tijd waard.

[BALANCE OF TERROR]

Een jaar geleden leerde ik deze Franse death metal & grindcore hybride kennen in café De Giraf te Zwalm en sindsdien hielden zanger Flo en ik frequent contact. Balance of Terror hun sound kan ik het best omschrijven als een mix tussen klassieke death metal en rauwe, vulgaire grindcore. Het was absoluut geen losse mash-up van beide stijlen, maar eerder een afwisselende en veelzijdige sound die op de gepaste momenten van versnelling en agressiviteit wisselde. Kortom, de riffs waren hetzij melodieus of snoeihard, de zang varieerde van death metal gebrul tot grindcore gegrom en de drumbeats sloegen afwisselend blast beats en rustigere deuntjes.

En zo bracht Balance of Terror een korte maar krachtige show die het beste van twee werelden toonde en die vlotjes tussen diezelfde twee werelden switchte. Een warm aanbevolen band als je houdt van lekker extreem metalgeweld! En dat gelde ook voor de volgende band op Pluto Fest 2019.

[CARRION]

Begin 2015 leerde ik deze Gentse old-school death metal band kennen tijdens het Metaaldetector evenement in Geraardsbergen en sindsdien heb ik ze meermaals per jaar kunnen zien spelen en evolueren tot de knaller die ze nu geworden zijn. Wat mij van dag 1 al opviel bij Carrion was de melodieuze sound van de band, een zin voor melodie en structuur die zelfs aan halsbrekende, agressieve snelheid perfect behouden bleef. Tegenover het eerdere Balance of Terror was de stijl van Carrion een stuk consistenter met nadruk op gesofisticeerde brutaliteit. Het natuurlijk klinkende gebrul van zanger Sven werd regelmatig afgewisseld met de epische solos van gitaristen Mathieu en Jan en ondersteund door de beukende drums van Gert en snoeiende bas van Colin. Al deze ingrediënten zorgden ervoor dat het Carrion optreden op Pluto Fest een flink death metal spektakel werd!

Ben je van mening dat death metal alleen maar uit wat woest gebrul en chaotische riffs bestaat? Dan zal Carrion je met veel plezier het tegendeel bewijzen. Deze jonge band heeft toen in 2015 mijn death metal appetijt flink versterkt en het is er sindsdien niet op verminderd, integendeel! Dikke aanrader!

[NIGHTQUEEN]

Een band die ik al een tijdje volgde maar nog niet eerder live had gezien, het Limburgse Nightqueen zorgde voor een smakelijke heavy & power metal portie op Pluto Fest 2019. Ondersteund door scherpe basklanken, opzwepende drumbeats en zwoele keyboards speelde de band het ene catchy nummer na het andere. Sommige tracks gingen in volle galop terwijl andere songs trager en intiemer waren. Naast het prachtige gitaarwerk van Rex en Cosi viel mij vooral het vocaalbereik van zangeres Hellen op. Haar stem klonk vol zelfvertrouwen en ze liet regelmatig serieus hoge noten los! Tijdens een aantal nummers werd ze bijgestaan door Filip Lemmens, bekend van zijn zangcarrière bij ondermeer Double Diamond, FireForce en meest recent bij Beyond The Labyrinth. Net zoals Hellen is Filip een zelfverzekerde zanger die moeiteloos de hoge noten bereikt en zo vormden ze een geweldige muzikale dynamiek. En met hun alom geliefde cover van het iconische Judas Priest nummer “Diamonds & Rust” stond de kers trots op de old-school metaltaart die Nightqueen voor ons die avond had gebakken. Lekker!

Persoonlijk keek ik enorm uit naar het Nightqueen optreden en ik werd allesbehalve teleurgesteld. De hele show ademde een old-school en larger-than-life sfeer uit en ik genoot er elke seconde van. Met hun eigen kracht en energie liet Nightqueen overduidelijk zien dat ze nog steeds perfect meekunnen met de jongere bands van vandaag!

[BLACK TARTANS]

Eerder dit jaar zag ik de Black Tartans tijdens het Aalsterse tweedaagse festival Blender Undercover dus ik wist direct dat deze celtic punk rock bende van eigen bodem voor flink wat ambiance ging zorgen. Black Tartans speelde rechttoe rechtaan punkrock met de typische catchy zang, scherpe riffs en rollercoaster tempos, maar dank zij de hitsige banjodeuntjes en de oppeppende doedelzaknoten kwamen de Keltische muziekinvloeden direct naar boven. Van begin tot eind werd er gefeest, gedronken en gedanst op de beats van de Black Tartans, net zoals het vroeger was! Fans van Dropkick Murphys, the Rumjacks en Flogging Molly zullen hier zeker van smullen!

En ja, voor zij die het nog niet wisten, Black Tartans is inderdaad de reïncarnatie van de Black Tartan Clan, die in 2017 ogenschijnlijk een punt hadden gezet achter hun toen 10-jarige carrière. Gelukkig lieten een paar van de oude clanleden het er niet bij en zijn ze nu terug als de Black Tartans. Een nieuwe start voor deze geliefde punkrockband, versterkt met vers bloed en heel wat vernieuwde motivatie. Ik kijk er alvast ongeduldig naar uit om te zien wat de Black Tartans ons zullen brengen in 2020!

[WARRANT]

De headliner van PlutoFest 2019, de Duitse speed metal pioniers Warrant (niet te verwarren met de gelijknamige Amerikaanse glam rockband) tonen qua stijl en carrièrepad veel gelijkenissen met bands van bij ons zoals Ostrogoth, Killer en Acid. Een old-school metal band die aardig wat potten had gebroken in de jaren 80 en in dit 2010 decennium een geslaagde comeback maakte.

Warrant speelde voornamelijk nummers uit hun klassieke 80s discografie alsook diverse songs uit hun recentste plaat “Metal Bridge” uit 2014. Frontman Jörg liet het publiek flink meezingen, gitarist Michael swingde de ene solo na de andere uit zijn instrument en drummer Thomas hield het stevige tempo van de nummers perfect aan. Daarnaast kwam de Enforcer, de duivelse, bijlzwaaiende mascotte van Warrant meermaals op het podium om het lemmet van zijn wapen op de bandleden te leggen. Het was allemaal lekker old-school en jong en oud genoot zienderogen van het Warrant festijn. Net zoals al de andere bands voor hen stond ook Warrant met enthousiasme en oprechte dankbaarheid voor publiek en organisatie op het podium. En ik en mijn aanwezige vrienden gingen met een gelijkaardig tevreden gevoel huiswaarts. “Nuns have no fun, but we sure as hell had!”

{Na die succesvolle eerste editie zorgde het Herzeelse Jeugdhuis Pluto voor een meer dan deftig vervolg. Opnieuw stonden er zes klinkende metalnamen op de affiche en dit keer waren de bands qua stijl en nationaliteit nog een stuk veelzijdiger. Doom metal, death metal, power metal, speed metal, grindcore, punk rock, Belgisch en buitenlands. Het was er allemaal op Pluto Fest 2019! Ik en mijn Shredders kijken al uit naar deel 3!
}