Evil Or Die Fest 2019 dag 1 review

-- Evil Or Die Fest 2019 --

01/01/1970 - 01/01/1970

Review geschreven door Stijn “Metal Shredder” Daneels. Fotocollages door Bianca Lootens van www.musika.be.

In 2016 had ik voor de eerste keer het Roeselaarse tweedaagse festival Evil Or Die Fest bezocht. Ik deed alleen de tweede dag van die editie en deed toen interviews met The Curse Of Millhaven, Spoil Engine, After All en Legion Of The Damned. 3 jaar en heel wat shredderervaring later keerde ik terug naar dit machtige festival en deed ik beide dagen. De eerste dag, vrijdag 18 oktober 2019, stond in het teken van hardcore punkmuziek. Een genre waar ik niet zo vaak naar luister, maar ik wel zeer graag live zie vanwege de ambiance en de spectaculaire moshpits. 8 hardcore bands uit binnen- en buitenland stonden klaar om met bloed, zweet en zonder tranen mij en het publiek te entertainen!

[MINDWAR]

Evil Or Die Fest 2019 ging officieel van start met deze jonge band uit Lokeren. Ondanks het relatief vroege uur stonden er al een handjevol fans paraat om Mindwar te begroeten. En ik moet zeggen dat deze 5 gasten een meer dan degelijke opener waren! Mindwar bracht typische hardcore riffs en zang maar met een mooie melodieuze kant, frequente tempowissels en opvallend weinig breakdowns. Nu, ik ben altijd al fan geweest van een heerlijk bonkende breakdown maar ik vind het nog leuker als een hardcore band nog meer truckjes uit hun doos haalt. En dat was bij Mindwar zeker het geval. Vol energie gaf deze band zich over aan de menigte en zorgden ze voor een kort, maar uiterst krachtig optreden.

Na het Mindwar optreden wist ik direct dat ze spoedig ging draaien op BELGIAN METAL SHREDDER ON AIR. En dat is intussen al gebeurd, met dit nummertje hieronder, de titeltrack van hun zeer geslaagde EP uit 2018! Van harte aanbevolen voor alle hardcore fans!

[BRUTALITY WILL PREVAIL]

De tweede act van de avond was het uit Wales afkomstige Brutality Will Prevail. Deze band gaat intussen al een kleine 15 jaar mee en heeft al meermaals doorheen Europa en Azië getoerd. In vergelijking met het eerdere Mindwar ging Brutality Will Prevail voor tragere en zwaardere melodieën met snuifjes thrash en groove metal erin verwerkt. Daarnaast maakte de band ook sporadisch gebruik van ambient en industrial samples en lieten ze bij momenten ook een paar epische gitaarsolo’s los! Wat mij ook opviel was de autoritaire kracht van frontman Louis. Met ontbloot, afgetraind en getatoeëerd bovenlijf en woeste stem deed hij mij denken aan Phil Anselmo tijdens diens glorietijd met Pantera.

Het publiek was niet zo uitbundig aan het moshen in vergelijking met de meeste andere bands die avond, maar dat kan misschien te maken hebben met de nogal trage, meer metalgerichte stijl van Brutality Will Prevail. Wat het ook mocht geweest zijn, ik was zeer tevreden met de show van deze vijfling uit Wales. Net zoals het eerdere Mindwar bracht ook Brutality Will Prevail brute hardcore met een paar leuke wendingen. Alweer een fijne band om te leren kennen, maar mijn favorieten van de avond moesten nog komen.

[STAB]

De band waar ik het meeste naar uitkeek vanwege hun nieuwste album “Rats//Snakes” dat zowel bij Glenn “Terra Shredder” als bij mezelf enorm in de smaak is gevallen (onze review: http://belgianmetalshredder.be/reviews/151). STAB maakt deel uit van de nieuwe H8000 liga, een samenwerking van jonge hardcore bands uit West-Vlaanderen, genoemd naar de periode in de jaren 90 toen die scene zo sterk leefde in die regio. En het optreden van STAB op Evil Or Die Fest 2019 kan ik simpelweg omschrijven als ijzersterk! STAB speelt traditionele hardcore, aangespekt door twee zangers met verschillende zangstijlen (Jeroen doet klassiek hardcore geroep terwijl zijn collega Tom een ruigere en snauwende stem heeft) en het geheel werd met enorme kracht, finesse en snelheid gebracht. Bij momenten speelden STAB aan roekeloze snelheden en andere keren gooiden ze trage maar snoeiende breakdowns richting de menigte. Het was een ware muzikale rollercoaster voor iedereen in de zaal!

Met diverse Europese en 1 Amerikaanse tournee op hun palmares, gecombineerd met het machtige optreden dat ik heb mogen aanschouwen op Evil Or Die Fest 2019 durf ik STAB zelfs het boegbeeld te noemen van de nieuwe West-Vlaamse hardcore generatie. Moet ik nog meer zeggen?

[HANGMAN'S CHAIR]

Na het STAB geweld zorgde het Franse Hangman’s Chair voor een flinke afkoeling met een sound dat ik zou omschrijven als trage, dromerige doch nog steeds zwaar klinkende rock. Een beetje zoals Mastodon maar minder snel. Het deed mij vooral denken aan post-rock en post-metal vanwege de psychedelische zang en de lange instrumentale stukken maar door de sporadische breakdowns kreeg Hangman’s Chair toch nog een licht hardcore sausje en het publiek kon deze drastisch verschillende band zeker nog pruimen.

Hangman’s Chair was een vreemde eend in de bijt tijdens deze eerste dag van Evil Or Die Fest 2019 maar het was nog steeds een zeer lekkere eend. Niet per se een band die ik tussen al die woeste hardcore artiesten van die bewuste avond had gestoken vanwege het extreme stijlverschil (in feite hadden ze beter gepast op de metaldag), maar ik heb ervan genoten, mede dank zij mijn appetijt voor de postgenres. Gelukkig duwde de volgende band het hardcore gaspedaal terug volledig in!

[KNUCKLEDUST]

Het Londense Knuckledust was een trekpleister van Evil or Die Fest 2019 en tijdens hun show die avond werd mij zeer duidelijk waarom! Voorzien van razendsnelle beats, aandachteisende zang en scherpe riffs zorgde Knuckledust voor een waar festijn. Terwijl de zang vol maatschappijgerichte woede zat, was de muziek zelf best oppeppend en vooral het gitaarwerk van Wema kon mij serieus bekoren. Want in tegenstelling tot zoveel andere hardcore bands speelde hij regelmatig gitaarsolo’s en ik heb altijd al een appetijt gehad voor virtuoos gitaarspel.

Pure anarchie! Zo kan het Knuckledust optreden het best omschrijven. Het publiek at uit de handen van dit stel uit Londen en op bevel van zanger Pierre kwam er een heuse circlepit tevoorschijn! Als je fan bent van hardcore punk dan heb je zeker en vast al eens naar Knuckledust geluisterd en anders, kan je van mij nog altijd een hoop “Bluffs, Lies, Alibis” krijgen!

[HOODS]

Uit het Californische Sacramento kwam Hoods naar voren, net zoals Knuckledust voor hen had ook Hoods een zeer anarchistische en optimistische hardcore stijl voorzien van brute melodieën, beukende drums en hitsige zang maar dit keer werd het geheel doorspekt met thrash metal en heel wat meer breakdowns waardoor Hoods een modernere stijl had dan de meer old-school gerichte Knuckledust. En beide bands sloegen erin om het publiek massieve mosh en circle pits te doen maken! Pure ambiance, niets meer, en zeker niets minder!

Zanger Mikey gaf een grote lofbetuiging voor ons kleine landje en hoopte dat wij volgend jaar het EK voetbal zullen winnen. Wel, met strijdlustige beats zoals die van Hoods in onze oren zullen we gegarandeerd in de goede stemming belanden om te vechten voor die cup! En indien we verliezen, maken we er toch een feest van!

[BACKFIRE!]

Het Nederlandse Backfire! gaat intussen al mee sinds 1994 en zijn ware legendes in de Europese hardcore scene! Voor hun optreden op Evil Or Die Fest 2019 speelde de band een best of set uit hun klassieke albums en hoewel ik daarvoor nog geen Backfire! nummer had beluisterd was ik zeer snel verkocht! De band speelde old-school hardcore met alle toeters en bellen en dit aan een waanzinnige kracht en snelheid. Net zoals het eerdere Knuckledust en Hoods is ook Backfire! een ervaren rot in het vak en net zoals die twee eerder genoemde bands zorgden ook deze felle Nederlanders ervoor dat de hele zaal in het rond danste en beukte!

Samen met het eerdere STAB was Backfire! mijn persoonlijke hoogtepunt van deze eerste dag van Evil or Die Fest 2019. Beide bands lieten geen spaander heel in mijn shredderlijf! STAB zal ik nog voor een lange tijd kunnen aanschouwen en de herinnering aan dit machtige Backfire! optreden zal mij voor altijd bijblijven. Hartstikke bedankt!

[ARKANGEL]

De headliner van deze avond was ons eigen hardcore icoon Arkangel. In 2017 stonden ze al bovenaan de Evil Or Die Fest affiche voor het hardcore gedeelte en dit jaar mochten ze opnieuw afsluiten met hun typische snelle beats, veelzijdige ritmes, ruige riffs en uiterst agressieve zang. Veel meer woorden hoef ik niet te gebruiken om de stijl van Arkangel te omschrijven. Arkangel is met reden een paradepaardje van onze Belgische hardcore scene. Pure kracht en energie!

Hoewel sommige bands van die avond mij meer bevielen (specifiek STAB, Hoods en Backfire!) was Arkangel toch een mooie afsluiter van deze eerste avond in Roeselare. Arkangel is your enemy? Wie weet… The enemy of my enemy is my friend. En wat het ook mag zijn, ik kom en shred in alle rust en vrede!

{
Hoewel STAB de enige hardcore band van de avond was die ik al op voorhand kende, waren de 7 andere hardcore bands van deze eerste Evil Or Die Fest 2019 avond een zeer aangename ontdekking. Zoals ik vermelde in het begin van mijn review is hardcore een muziekgenre waar ik niet zoveel naar luister, maar dat ik live supergraag zie. En tijdens deze eerste avond van EoD 2019 werd mijn liefde voor dit soort muziek extra hard verwend door deze 8 hardcore sterren!

Maar een andere grote ster van deze hardcore avond was het publiek! Tijdens elk optreden werd een vurig gemosht in pure hardcore stijl! Ikzelf hield mij op afstand om zo ten volle te kunnen genieten van de muziek op het podium en het spektakel vlak voor datzelfde podium. En met al het vuisten, voeten en elleboog gezwier was het voor mij een mirakel dat er geen bloedneuzen of blauwe ogen te spotten vielen tijdens die avond. Zeg wat je wilt over mosh pits, maar ik vind het altijd heel amusant om ernaar te kijken.

Alle gekheid op een stokje, was deze eerste dag van Evil Or Die Fest 2019 enorm geslaagd voor mij. En voor de organisatie ook trouwens, want die dag was uitverkocht! Maar het evenement was nog niet voorbij, want de volgende dag stonden maar liefst 10 metalbands klaar voor mij om te shredden! Het verslag van die dag komt morgen. Tot dan!
}