Metalworksfest 2019 review

-- Metalworksfest --

01/01/1970 - 01/01/1970

Review geschreven door Kevin "Loco Shredder" Van De Mergel.

Op zaterdag 30 maart 2019 was ik in Kuurne voor de derde editie van Metalworksfest! Vorig jaar was ik daar ook aanwezig met Stijn “Metal Shredder” en samen genoten we van een geweldige dag vol Belgische rock en metal (onze review van de 2018 editie: http://belgianmetalshredder.be/festival_article/39)! Dit jaar was Metal Shredder echter afwezig (hij was dat weekend op vakantie in de B&B van zijn broer in Spanje, Casa El Corasueno https://www.casa-elcorasueno.com). Ik had echter het geluk om met een paar trouwe vrienden op stap te gaan naar Metalworksfest 2019 en het evenement was opnieuw voorzien van een verse affiche bestaande uit zes topbands uit de Benelux en uit diverse metal subgenres! En het resultaat was opnieuw om duimen en vingers van af te likken! Foto’s door Bianca Lootens van www.Musica.be.

[LETHAL INJURY]

De eerste band op Metalworksfest 2019 was deze jonge thrash metal band uit Oostende. Eind vorig jaar brachten Lethal Injury hun debuutplaat Melancholia uit en die viel bij velen flink in de smaak (en ook bij ons: http://belgianmetalshredder.be/reviews/93). Het was al even geleden dat we Lethal Injury live zagen en het was geweldig om te zien hoe positief deze band op een paar jaar tijd geëvolueerd was. Hun podiumpresentatie werd uitgebreid met grote banners en hun setlist (zo goed als allemaal nummers uit het Melancholia album) liet een veel strakkere kant van de band zien in vergelijking met hun demo uit 2015. Lethal Injury speelden met furie en finesse in een stijl dat veel weg had van de Bay Area thrash titanen Exodus. Strakke beats, machtige gitaarsolo’s en zanger Rambo die met een hoge, snauwende stem alles aaneenkrijste. De band bracht ook een leuke cover van de Pantera klassieker “Fucking Hostile” en door Lethal Injury’s 80s Bay Area stijl kreeg dit nummer een meer klassieke thrash metal wending. Altijd fijn als een cover met een geslaagde twist wordt gebracht. Al bij al zorgden Lethal Injury voor een meer dan geslaagde opwarmer voor dit evenement en we kijken al reikhalzend uit naar nog meer optredens en materiaal van deze talentvolle gasten!

[ANWYNN]

Na het thrash geweld van Lethal Injury kwam deze zevenkoppige symphonic metal band uit Brussel naar voren. Maar door Anwynn enkel te definiëren onder de noemer symphonic metal zouden we hen in feite te weinig eer aandoen. Anwynn combineerden namelijk de typische operazang en orkestrale keyboards van bands als Nightwish met death metal growls in de stijl van Amon Amarth en daarbij nog eens een assortiment aan scherpe riffs uit de stal van Machine Head. En als bij wonder kwamen al deze elementen nog eens supergoed en evenwichtig uit de verf. Bij momenten nam grombeer McBouc het voortouw, andere keren liet zangeres Eline haar sopraanstem volop horen en regelmatig stonden ze in duet recht tegenover elkaar. De muziek varieerde van pure symfonie naar rauw gebeuk. Kortom, Anwynn gaf mij en de rest van het publiek een sprookjesachtig spektakel dat zowel in licht als in duisternis ondergedompeld was. Dit jaar brengen ze hun tweede album uit en we zullen die zeker en vast shredden!

[MOKER]

Met Moker kregen we een band van een heel ander kaliber dan Lethal Injury of Anwynn. Deze Antwerpse brutal death metal band haalde zijn mosterd uit bands zoals Hatebreed, Cannibal Corpse en uit ons eigen exportproduct Aborted. Hoewel veel bands hun muziek graag de term “brutal” in hun beschrijving zetten, verdient Moker die benaming zeker en vast! Eerst en vooral zorgde drummer Glenn ervoor dat zijn beats als een voorhamer doorheen de zaal beukten, de baslijnen van Kenneth zorgde voor voldoende kracht om de snoeiharde riffs van Dirk en Michaël te ondersteunen (die laatste speelde regelmatig ook zeer melodieuze gitaarsolo’s) en ten slotte zong frontman Ad met klaar en duidelijke rauwheid. Alles zat bliksemsnel en retestrak ineen en het publiek ging volledig uit z’n dak. Of zoals Ad zelf zei, “we zijn een partyband, dus iedereen gaat bewegen!” En er werd inderdaad flink bewogen! Moker zorgde voor een brute set en we kunnen hen van harte aanbevelen voor iedereen die houdt van een streepje extreme muziek!

[DISTILLATOR]

Net als Lethal Injury voor hen zorgden de Nederlanders van Distillator voor thrash metal, dit keer van een meer progressieve kant, gelijkaardig aan bands zoals Nuclear Assault of onze eigen Evil Invaders. Vooral de hooggierende vocalen van frontman Laurens deden veel mij denken aan die van Joe uit Evil Invaders. Ook qua gitaarsolo’s konden deze twee prog-thrashers zich zeker aan mekaar meten, uitgebreid en zeer technisch gitaarwerk. Dat terzijde, speelde dit Nederlandse trio de pannen van het dak met hun bliksemsnelle beats! Net zoals Moker voor hen beukte Distillator zich met volle kracht op het publiek en we genoten er allemaal enorm van! Zowel de band als de toeschouwers dansten en headbangden wild in het rond en uiteindelijk verliet de band moe maar tevreden het podium. Veel meer hoef ik er niet over te zeggen. Net zoals Lethal Injury is Distillator een jonge band voor iedereen die houdt van een goeie dosis old-school thrash metal!

[CARNATION]

Hoewel deze band nog maar een kleine zes jaar bestaat hebben Carnation intussen al een weg afgelegd om u tegen te zeggen. Tours door Europa, Brazilië en Japan, optredens op Alcatraz Metal Fest, Graspop Metal Meeting, Antwerp Metalfest en zelfs op de legendarische 70.000 Tons Of Metal cruise, een platendeal bij Seasons Of Mist en meer! En nu dat ik deze band nog eens in levende lijve kon aanschouwen daar in Kuurne kan ik alleen maar zeggen dat ze al die lof dubbel en dik verdienen! Carnation brachten death metal dat zo uit de klassieke kast van Death, Obituary of Cannibal Corpse kan komen. Het podium werd verhuld in duisternis terwijl rode en paarse knipperlichten en rookpluimen doorheen het podium spoten. Carnation hadden de poorten van de hel wagenwijd opengezet en sleurden iedereen mee. De riffs waren vlijmscherp maar nog steeds zeer melodieus, de drumbeats klonken snel en brutaal en frontman Simon liet zijn diepste stembanden woest spreken doorheen zijn met bloeddoordrenkte gezicht! En zoals het een echte demon behaagd liet hij zijn stem constant in growl modus staan, zelfs tussen de nummers door. Hoewel Carnation officieel gezien niet de headliner was van Metalworksfest mogen ze voor mijn part die titel gerust in de wacht slepen. Meer dan ooit tevoren staan Carnation voor puur death metal geweld en hels spektakel, niets meer, en zeker niets minder!

[OSTROGOTH]

Samen met bands zoals Acid en Killer maken Ostrogoth deel uit van de eerste garde Belgische metalbands en net zoals Killer zijn Ostrogoth nog altijd zeer actief. Eind vorig jaar zagen Metal Shredder en ik Ostrogoth tijdens een machtige end of year show in de Crossover Music Pub in hun thuisstad Gent en deze keer brachten ze opnieuw hun hele assortiment aan klassieke nummers naar voren voor een uitgebreide headlineshow. Nummers uit hun beginperiode zoals “Full Moon’s Eyes” en “Too Hot” werden afgewisseld met recenter werk zoals “Clouds” en alles werd gebracht met de typische passie waar deze band bekend voorstaat. Mocht je wat kennis hebben van de Belgische metalscène dan weet je zeker en vast waar Ostrogoth voor staan, energetische old-school heavy en power metal gelijkaardig aan de NWOBHM bands van de jaren tachtig zoals Diamond Head, Angel Witch en Iron Maiden. En zelfs na al die jaren bieden Ostrogoth nog steeds een heerlijke nostalgietrip waar alle metalgeneraties van kunnen genieten! Meer moest dat niet zijn!

{Na een lange rock en metaldag gingen mijn maten en ik met grote voldoening naar huis. De derde editie van Metalworksfest was nogmaals een schot in de roos voor vzw Evilcat! Een mooie, ruime zaal, een goed bereikbare locatie, een gezellige, uitbundige sfeer en rock en metalbands van eigen bodem! Wat moet er nog meer zijn? Een vierde editie natuurlijk, en met een beetje geluk zal Metal Shredder dan ook aanwezig zijn.
}