Within Temptation - European Tour 2018

-- Within Temptation - European Tour --

01/01/1970 - 01/01/1970

Review geschreven door Glenn Van Bockstaele.

Een dagje na het optreden van Shinedown was ik op zaterdag 17 november 2018 weer aanwezig in Antwerpen. Ditmaal ging ik naar de Lotto Arena voor het optreden van Within Temptation, een show die deel uitmaakte van hun European Tour 2018 en diende om de fans op te warmen voor hun zevende album “Resist” dat in februari 2019 zal verschijnen.

[EGO KILL TALENT]

Ik ga cru maar eerlijk zijn, wie niet aanwezig was tijdens dit voorprogramma heeft eigenlijk niets gemist. Deze Braziliaanse band timmert al sinds 2014 aan de weg maar er was niet veel specials aan. Ze kregen een speeltijd van 40 minuten en het waren de langste 40 minuten van mijn leven! Hun repetitieve, jongensachtige rockmuziek sprak mij totaal niet aan. Sommige van hun songteksten waren ronduit kinderachtig (I lose, you win, I win, you lose) en de muziek op zich miste kracht en durf. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan heftigere, explosievere muziek. Het enige leuke aan het optreden was dat na elke nummer de gitaristen, bassist en drummer van plaats wisselden. Als voorprogramma voor een band met de stijl en het kaliber van Within Temptation had ik toch iets verwacht met meer vurigheid en sensatie. In ieder geval, hier hebben jullie een nummertje van deze band uit São Paulo. 5/10

[WITHIN TEMPTATION]

Dan was het eindelijk de beurt aan Within Temptation. Opnieuw voorzien van een prachtig decor en een enorm scherm. De band werd opgericht in 1996 door Sharon den Adel en haar man Robert Westerholt. In 2014 belandde Sharon echter in een dipje en kreeg ze te kampen met een writer’s block. Maar na haar deelname aan het VTM programma Liefde Voor Muziek eind vorig jaar en haar soloplaat “My Indigo” (die in april dit jaar uitkwam) laaide het muzikale vuur in haar weer volledig op. Het nieuwe Within Temptation album staat gepland voor 1 februari 2019 maar ze speelden wel al enkele nummers live vandaag en het belooft weer een fantastische plaat te worden, op naar het optreden.

Ze begonnen het optreden met 3 nieuwe nummers die bijzonder goed werden ontvangen door het aanwezige publiek. Deze tracks waren “Raise Your Banner,” “The Reckoning,” en “Endless War” en maakten allemaal deel uit van het binnenkort verschijnende album. Na deze kersverse nummers koos de band voor het nummer “In The Middle Of The Night” die voor de toeschouwers uiteraard bekend in de oren klonk. Dan kwamen “Stand Your Ground” en het wondermooie “All I Need” voorbij en toen begon het mij stilletjes duidelijk te worden dat het merendeel van het aanwezige publiek die avond Within Temptation alleen meer kende vanwege zangers Sharon haar deelname aan Liefde Voor Muziek en hierdoor niet direct mee waren met deze twee zonet opgenoemde nummers. Voor mij geen probleem, ik ga moeiteloos op met de muziek. Daarna kwam “Shot In The Dark” en dat was voor de meeste toeschouwers weer wat bekender maar bij “The Promise” staken bij veel van de aanwezigen de vraagtekens weer de kop op. Dan bracht Within Temptation ze het alom bekende “Ice Queen” maar dan wel in de stijl zoals Jasper Steverlinck het lied voorstelde toen hij het speelde in Liefde Voor Muziek. Kortom niet het bombastische symfonische origineel zoals wij het allemaal kennen maar een akoestische en hierdoor veel intiemere versie. Sharon liet het publiek weten dat Jasper gevraagd werd om deze versie samen met haar live te vertolken maar hij was afwezig wegens ziekte. Maar Sharon evenaart moeiteloos de versie van Jasper.

Daarna kwamen “Faster” en “Paradise” en die werden toch door de meeste mensen herkend en meegezongen en ondanks dat de meeste aanwezigen niet echt bekend waren met Within Temptation als band ging iedereen toch volledig uit de bol op “The Heart Of Everything” en all time favoriet “What Have You Done?” Bij het nummer “Forgiven” werden de lichtjes van diverse gsm's aangestoken en verdween de band van het podium. Maar na het scanderen en het “we want more” gejoel verscheen de band weer om af te sluiten met “Mother Earth” en “Stairway To The Skies” waarbij Sharon in de lucht werd geheven. En met dat machtige beeld van de vliegende Sharon sloot de band hun optreden af en ging ik met grote voldoening terug naar huis. 10/10

{Within Temptation kwam, zag en overwon in de uitverkochte Lotto Arena! Ze stonden ijzersterk op het podium en net als zoveel andere fans ben ik enorm benieuwd naar het “Resist” album dat over enkele maanden uitkomt! Ik zal meer dan waarschijnlijk op de eerste rij op Graspop staan tijdens hun headline optreden daar! Hier is nog een track van hen vanuit het volgende album!
}