Splendidula / Fabulae Dramatis / Left-Eye Perspective / Turp

-- Splendidula / Fabulae Dramatis / LEP / Turpentine Valley --

01/11/2020 - 01/12/2020

Review geschreven door Stijn "Metal Shredder" Daneels.

Mijn eerste rock- en metaloptreden van 2020 vond plaats in Jeugdhuis Asgaard te Sint-Amandsberg (Gent) op zaterdag 11 januari 2020. In 2017 had ik daar ook al een fijn nieuwjaarsfeestje gevierd met Elusion en Lemuria en sindsdien heb ik dit gezellige jeugdhuis meermaals bezocht. Dit keer stonden 4 experimentele bands op de affiche (3 daarvan waren mij al bekend) en naast de geweldige muziek kwam ik ook heel wat oude bekenden tegen in het publiek!

[TURPENTINE VALLEY]

Eerst kwam het post-metal trio genaamd Turpentine Valley aan bod. Eind 2018 zag ik deze mysterieuze band aan het werk als openingsband van Zingem Beeft 2018 (mijn review van dat event: http://belgianmetalshredder.be/festival_article/48) en ze lieten daar een positieve indruk op mij achter en diezelfde indruk had ik ook tijdens hun optreden vorige week in Asgaard. Op een aardedonker podium dat alleen belicht werd door enkele gloeilampen speelde Turpentine Valley nummers uit hun debuutalbum “Etch.” Lange songs waarin trage, tedere melodieën regelmatig afgewisseld werden met donderende, brute drumbeats van Roel, gierende gitaar van Kristof, ondersteund door de scherpe bas van Thomas (die vaak heen en weer huppelde op het podium). Van zang was er totaal geen sprake en dat was absoluut niet nodig. De meeslepende, door Asgaard heen galmende muziek op zich was meer dan voldoende om de zoete droom/woeste nachtmerrie Turpentine Valley tot leven te wekken.

Turpentine Valley is een prachtig voorbeeld van hoe expressief muziek kan klinken zelfs zonder ook maar een woord te gebruiken. Met behulp van sobere belichting, gevarieerde en hoog melodieuze riffs en veel beweging liet Turpentine Valley mij wegdromen in hun droomwereld. Ik ben zeer benieuwd naar hun show op Dunk!Festival 2020!

[LEFT-EYE PERSPECTIVE]

De enige band van de avond die ik nog niet eerder live had gezien, de locale act Left-Eye Perspective speelde een mix van stoner, sludge en progressive metal. De band speelde diverse beukende stoner beats met nasale zang en koelde die frequent af met lange gitaarsolo’s. Hoewel de Left-Eye Perspective mannen in het begin nog wat op gang moesten komen, wisten ze een paar nummertjes later toch flink door te slaan en lieten gitaristen Dr. K en Robot hun kunsten schitteren terwijl Jelly en MDT voor strakke bas- en drumritmes zorgden. Het was een geslaagd huwelijk van techniek en heftige kracht!

Net zoals de 3 andere bands die toen in Asgaard speelden was ook Left-Eye Perspective een band met meerdere gezichten. Vorig jaar bracht deze jonge band hun eerste EP uit getiteld “Defiance” en hun optreden in Asgaard was de laatste show ter promotie van die plaat. Nu zijn ze volop bezig met een vervolg dus ik geloof dat we nog veel van Left-Eye Perspective zullen zien en vooral horen!

[FABULAE DRAMATIS]

Eind 2017 kreeg ik van mijn maten van Hard Life Promotion het album “Solar Time’s Fables” binnen van deze Antwerpse avant-garde band (mijn review: http://belgianmetalshredder.be/reviews/74) en die plaat viel mij flink in de smaak. Een jaar later zag ik de band live in de B52 Music Club en ze wisten mij ook live serieus te plezieren en hun optreden in Asgaard was daar zeker geen uitzondering op. Fabulae Dramatis speelde bombastische avant-garde metal waarin ook symphonic, heavy en flink wat extreme metal in voorkwam. Een heel goed voorbeeld van die muzikale veelzijdigheid was het nummer “Heresy (Steel),” een persoonlijke favoriet van mij. Het lied is een mix van enerzijds rauwe riffs en snauwende stem en anderzijds operasymfonie met engelzang. En zangers Isabel (wiens vocal range van death metal gegrom tot sopraan ging) toonde die tweevoud ook visueel met behulp van een Venetiaans masker. Een waar Dr. Jekyll & Mr. Hyde nummer! Daarnaast kwam er ook saxofoon, keyboards en een tangonummertje aan bod (tango metal, iemand?) Het was een diverse show met hypnotiserende en sensuele flair die zowel verleidend als brutaal was op alle mogelijke vlakken!

Fabulae Dramatis is een band die audiovisueel al meermaals indruk op mij heeft gemaakt en het was geweldig om ze nog eens live aan het werk te zien. Binnenkort brengen ze een nieuwe single en bijhorende videoclip uit en hopelijk mogen we dan ook wat nieuws horen over een nieuwe EP of album!

[SPLENDIDULA]

De laatste band van de avond was de Genkse doom, sludge en post hybride Splendidula. Begin 2019 shredde ik met veel plezier hun tweede album “Post Mortem” (mijn review: http://belgianmetalshredder.be/reviews/118) en net zoals bij Fabulae Dramatis was het al een hele tijd geleden dat ik deze band in actie zag. Splendidula speelde trage, meditatieve melodieën waarbij vooral de scherpe bas en de rustgevende zang van Kristien doorheen de zaal galmde en gecombineerd met de rook en zwart-wit projector kwam de duistere sfeer nog meer tot zijn recht! Splendidula duwde ook regelmatig het gaspedaal in met knallende beats en scheurende gitaren en dan kwam gitarist Pieter eveneens aanzetten met zijn grunts die een strak contrast vormden met Kristien haar kalme vocalen. Splendidula speelde een aantal interessante nieuwe nummers en die brengen ze later dit jaar uit!

Voor mij was Splendidula een mooie afsluiter van de avond. Na het spektakel van Fabulae Dramatis gaf Splendidula een intiem optreden en net zoals bij de drie andere bands ben ik zeer benieuwd om te zien hoe deze jonge, talentvolle band zal evolueren in 2020 en verder!

{Mijn eerste rock & metalshow van 2020 was een waar schot in de roos! Ik zag 4 veelzijdige bands die, elk op hun eigen manier, mij wisten te betoveren. Turpentine Valley, Left-Eye Perspective, Fabulae Dramatis en Splendidula spelen niet de typische “radiovriendelijke” rock, maar uitgebreide, onvoorspelbare songs die mij vaak naar de keel grepen! Alle vier deze bands zijn zeker aanbevolen als je op zoek bent naar wat meer experimentele stuff dat nog steeds uiterst toegankelijk is voor jong en oud! Op naar het volgende evenement!

}