Unholy Congregation Part2 review

-- Unholy Congregation Part2 --

11/09/2019 - 11/10/2019

Review geschreven door Stijn “Metal Shredder” Daneels. Foto’s door Filip De Backer.

Na een geslaagde eerste editie vond in de Qubus te Oudenaarde de tweede editie plaats van het underground black metal festival Unholy Congregation (9 november 2019). Hoewel ik niet aanwezig was op de eerste editie had ik deze tweede editie spoedig op mijn agenda geplaatst. Ik heb al jaren een appetijt voor de black metal duisternis en hoewel ik met uitzondering van Kludde en Helheim geen enkele band op de affiche al kende, was ik er zeker van dat dit een geweldige avond ging worden. En ik had mij niet vergist!

[ITERU]

Unholy Congregation Pt2 ging van start met deze mysterieuze band van eigen bodem. Onder onheilspellend gezang kwam dit demonische vijftal het podium op om mij en het publiek onder te dompelen in een helse cocktail van doom, death en black metal. De riffs van Iteru werden gespeeld aan een typisch traag maar dreigend doom metal tempo met sporadische black metal beats erin verwerkt en krachtige, duivelse zang. De bandleden droegen maskers, en pikzwarte, aan stukken gescheurde monnikskledij  waardoor ze er best angstaanjagend uitzagen, zeker wanneer ze omringd zijn in die ijsblauwe verlichting zoals toen op het Unholy Congregation podium.

Veel informatie over deze in 2017 opgerichte band bestaat er niet, maar hun optreden op Unholy Congregation sprak boekdelen. Iteru liet een korte, maar krachtige indruk achter op mij, vooral vanwege de extreemduistere sfeer die ze hadden opgewekt met hun donderende, melodische riffs, overtuigende zang en visuele flair. In 2020 brengen ze hun eerste album uit getiteld “Into Demise.” Ik ben zeer benieuwd!

[DOODSWENS]

De tweede band van de avond was dit piepjonge Nederlandse black metal duo. Met duidelijke inspiraties uit het old-school black metal kamp van bv. Darkthrone en Mayhem wist Doodswens mij en de andere aanwezige black metal fans zeker te bekoren. Doodswens speelde trage, grauwe melodieën die ze regelmatig afwisselden met forse blast beats. Maar wat mij het meest opviel aan hun sound was hoe scherp hun riffs klonken, zelfs zonder bassist of extra gitarist.

Ik ken verschillende bands die succesvol een less-is-more filosofie toepassen en Doodswens hoort daar zeker bij. Met beukende drums, snijdende, melodieuze riffs en krijsende zang liet dit duo weinig te wensen over. Doodswens speelde hun old-school black metal sterk en strak, niets meer en zeker niets minder! Momenteel hebben ze alleen een zelfgetitelde demo uit, maar dit smaakt al naar meer!

[CRONE]

Het Duitse Crone vormde een bijzondere afwisseling op het festival. In tegenstelling tot de doom, death, black en viking metal sounds van de andere bands speelde Crone progressive rock. Voorzien van schone zang, rustige, intieme melodieën en met uitgebreide gitaarsolo’s. Bij momenten speelde Crone wat sneller en intenser en met de bloedrode podiumbelichting en de zwarte schaduwen van de bandleden bracht ook Crone een duister kantje met zich mee, maar het was stilistisch ver verwijderd van de andere bands op het festival.

Hoewel Crone niet op zoveel bijval kon rekenen in vergelijking met de andere aanwezige bands vond ik ze best wel een lekker tussendoortje tussen al het extreme metalgeweld dat er op Unholy Congregation Pt2 werd geserveerd. Wat kan ik zeggen? Ik heb een heel brede muzieksmaak en wie weet kan het Crone nummertje hieronder jou ook wel smaken.

[KLUDDE]

Het Aalsterse Kludde is een band die ik eerder dit jaar al had gezien in het kleine gezellige Gonzo muziekcafé te Ninove maar op Unholy Congregation kregen ze een groot genoeg podium om deftig te kunnen schitteren. De baszware, razendsnelle en krachtige beats, gierende gitaarsolo’s en snauwende zang van Kludde galmden door de Qubus en het publiek ging volledig uit de bol terwijl de belichting als bliksemschichten door de zaal ging. Nooit gedacht dat het Oilsjters dialect zo brutaal kon klinken!

2019 was een goed jaar voor Kludde met diverse welgevulde optredens en een nieuw album getiteld “In de Kwelm” op zak! Hoewel Kludde voor het merendeel van dit decennium zo goed als dood was, staat deze Aalsterse watergeest sinds 2018 terug op zijn poten en sterker dan ooit.

[BEZWERING]

Uit de duistere krochten van Nederland kwam Bezwering. Nederlandstalige black metal (en man, onze moedertaal past daar zo goed in) waar de snelle, scherpe riffs en rauwe zang van gitarist Plaag werden afgewisseld met trage, symfonische stukken ondersteund door de schone, loeiende gezang van frontman Alfschijn. Zo wist Bezwering te zorgen voor een flinke dynamische veelzijdigheid. Voeg daarbij de grote visuele flair (vooral frontman Alfschijn was een hyperactief showbeest) en ik was snel verkocht!

Net zoals Iteru voor hen is ook Bezwering een band waar veel mysterie rondhangt. Wat ik kan zeggen over de band, is dat Bezwering de reïncarnatie is van de geliefde band Wederganger en dat dit optreden op Unholy Congregation hun debuutshow was. Wel goed gedaan,
duivelsgebroed, jullie hebben een zeer positieve indruk op mij gelaten en ik maak mijn Shredderklauwen nu al scherp! Sinds hun optreden op Unholy Congregation hebben ze een demo uit genaamd “Voortekenen” en ik teken alvast voor meer!

[DJEVEL]

Na het abstracte optreden van Bezwering was het tijd voor het Noorse Djevel om de black metal wijzer terug volledig richting old-school te draaien. Onder de glasheldere, knarsende vocalen van frontman Mannevond galoppeerde de melodieuze sound van Djevel doorheen de zaal. Veel meer woorden heb ik niet nodig om Djevel te omschrijven, als je fan bent van acts zoals Taake of Necrophobic dan is deze band een dikke aanrader!

Als de eerste van de 3 Noorse bands die speciaal naar Oudenaarde waren overvlogen voor dit festival, zorgde Djevel voor een old-school black metal optreden in elke zin van het woord. Zwart-witte schmink, ijsblauwe podiumbelichting en klassieke Noorse black metal die alle nodige vakjes aanvinkt. Meer moet dat niet zijn.

[HELHEIM]

De tweede Noorse band van Unholy Congregtation Pt2, Helheim speelde een lange, epische set van Viking metal. Nu, dit zijn niet de nobele, oppeppende deuntjes van acts zoals Amon Amarth, verre van! Met de riffs van Helheim klinkt een Vikinginval meer als een dreigende, haast kwaadaardige invasie met bloed, moord en brand! De beats zinderen lang en krachtig doorheen de Qubus met regelmatig een mooie gitaarsolo erbij en de stemmen van V'gandr en H'grimnir klonken zwaar, bij momenten huilend en bij andere momenten brullend. Voeg daarbij de projector die beelden toonde van besneeuwde landschappen en marcherende Vikings en je had een machtig audiovisueel spektakel. Ik voelde mij spoedig wegdromen in de besneeuwde, duistere Vikingwereld van Helheim en voordat ik het wist, rondde ze de show af en was ik terug met beide voeten op de Oudenaardse grond.

Met hun epische optreden was Helheim voor mij de officieuze hoofdact van Unholy Congregation Pt2. Ben je fan van Bathory of van black metal in een Vikingjasje dan zijn deze Noormannen meer dan het checken waard!

[VEMOD]

De headliner van Unholy Congregtation Pt2, Vemod speelde een aparte mix van black metal met psychedelische en experimentele invloeden. De brute black metal stukken werden op tijd en stond afgewisseld met rustige, instrumentale gedeelten en in combinatie met de sterrenhemel op de projector zorgde dit voor een dromerige, sporadisch nachtmerrieachtige sfeer. Soms combineerde Vemod rauwe black metal vocalen met ontspannen riffs en dat zorgde voor een mooi contrast.

Ik geef toe, na de machtige shows van eerdere bands zoals Bezwering en Helheim voelde Vemod voor mij eerder als een afkoeling aan. Niet dat het veel meer uitmaakte, ik wist allang dat dit een heel geslaagde avond was voor mij, de rest van het publiek, de bands en de organisatie!

{De tweede editie van Unholy Congregation was een waar schot in de roos voor de organisatie, bands en uiteraard ook voor mij en de andere aanwezigen. Filip en zijn team wisten opnieuw een gevarieerd festival op te zetten waar alle liefhebbers van duistere muziek aan hun trekken kwamen. Het black metal subgenre biedt veel meer dan alleen wat schurende riffs en onverstaanbaar gekrijs en de bands op Unholy Congregation Pt2 waren daar een perfect bewijs van. Hoewel Noorwegen nog steeds het black metal land bij uitstek blijft, hebben wij in de Benelux ook flink wat duisternis te bieden. Op naar Part 3 en die vindt plaats op 14 november 2020, terug in de Qubus!
}