Hard Rock Fest Avelgem 2019 review

-- Hard Rock Fest Avelgem 2019 --

10/04/2019 - 10/06/2019

Review geschreven door Stijn “Metal Shredder” Daneels. Foto’s door Karina Wijckhuyse.

2 jaar geleden maakte ik kennis met Hard Rock Fest Avelgem toen ik zag dat de black metal giganten Mayhem daar gingen optreden. Ik was die bewuste avond aanwezig en zag daar naast Mayhem (die hun legendarische debuutalbum “De Mysteriis Dom Sathanas” integraal speelden) ook geweldige Benelux black metal bands zoals Carach Angren en Lemuria. 2 jaar later, op vrijdag 4 oktober 2019, was ik terug aanwezig op de traditionele Black Friday Night om te genieten van opnieuw 4 machtige extreme metal bands.

[THE MONOLITH DEATHCULT]

Die duistere metalavond in Avelgem ging van start met deze Nederlandse avant-garde death metal band. Op het eerste gezicht vertoont The Monolith Deathcult de essentiële death metal aspecten zoals de typische brullende en schreeuwende zang, de beukende beats en de melodische, zware riffs. Maar daarnaast brengt The Monolith Deathcult ook heel wat samples in de death metal mix. Koorzang, industrial en electronic beats, orkestrale deuntjes en nog zoveel meer! Hierdoor kreeg hun sound een zeer bombastisch en onvoorspelbaar effect dat mij constant geboeid en vooral nieuwsgierig hield naar wat voor muzikale trucjes de band nog naar omhoog ging toveren. Het optreden ging als een sneltrein en was voorbij voordat ik het goed en wel doorhad, jammer, want ik had graag nog een paar extra nummers gehoord van deze speciale band.

Kort samengevat, The Monolith Deathcult is een zeer atypische death metal band. Ze spelen niet op halsbrekende snelheid noch zijn ze gitaarvirtuozen. In de plaats daarvan geven ze dit intussen doodgedraaide subgenre een unieke twist die mij enorm in de smaak is gevallen. In feite zou ik ze omschrijven als death metal gemixt met thrash, symphonic, industrial en ambient. Een flink manusje-van-alles dus en zeker een topper voor een veelzijdige muziekfanaat zoals ik! Een paar dagen geleden bracht The Monolith Deathcult een nieuwe single uit genaamd “Connect the Goddamn Dots.” Geniet ervan!

[ASAGRAUM]

De eerste zuivere black metal band van het evenement! Hoewel het Nederlandse Asagraum nog maar meegaat sinds 2015 heeft dit gure vrouwelijke gezelschap al gespeeld doorheen Europa, Canada en Latijns-Amerika en hun optreden in Avelgem liet overduidelijk zien waarom. Old-school black metal dat zo uit het Noorwegen van de vroege jaren 90 had kunnen komen. Krijsende zang, vlijmscherpe riffs, flink wat blast beats en uiteraard waren alle bandleden voorzien van zwarte kledij en zwart-witte schmink. Maar Asagraum is meer dan een eerbetoon aan de gitzwarte Noorse duisternis want naast de typische black metal kenmerken kwam hun sound ook zeer melodieus en soms zelfs wat psychedelisch over.

Veel meer hoef ik in feite niet te vertellen over Asagraum. Als je fan bent van klassieke black metal bands zoals Mayhem, Darkthrone, Gorgoroth of Immortal dan is Asagraum zeker het beluisteren waard. Zelfs al is black metal niet zo jouw ding dan kan deze zeer melodieuze band jou misschien op andere gedachten brengen. In ieder geval was Asagraum mijn persoonlijk favoriete band van de avond!

[ARKHON INFAUSTUS]

De enige band deze Black Friday Night die niet uit de Benelux afkomstig is, het Franse Arkhon Infaustus speelde blackened death metal met een hoog Satangehalte. Het podium werd versierd met een demonisch altaar van bloed, pentagrammen, omgekeerde kruisen en vuur en de band was gekleed in zwarte priestergewaden. Arkhon Infaustus speelde een zeer evenwichtige mix tussen black en death metal, zowel in zang, riffs als ritmes en zelfs met een snuifje progressive erbij gemengd. Een boeiende, helse dynamiek waardoor de lange songs heel wat minder langdradig lijken.

Toegegeven, toen ik Arkhon Infaustus live zag spelen konden ze mij niet zo bekoren in vergelijking met de 3 andere bands op de Black Friday Night affiche maar nu ik eens rustig naar hun muziek heb geluisterd op Bandcamp voel ik wel wat meer voor deze band. En dat is vooral te danken aan deze machtige EP uit 2017.

[WIEGEDOOD]

De headliner voor deze Black Friday Night in Avelgem was onze eigen black metal titaan Wiegedood. Net zoals Asagraum eerder die avond is ook Wiegedood een band die snel een grote naam voor zichzelf heeft kunnen maken in de wereldwijde black metal scene en opnieuw werd het mij heel snel duidelijk waarom. Lange nummers gevuld met eindeloze barrages aan donderende riffs (die bij momenten zelfs verrassend catchy klonken), galopperende drums en verscheurend gekrijs op de achtergrond. Af en toe zorgde een zacht, melancholisch stukje voor wat afkoeling en afwisseling tussen het oneindige black metal geweld, om daarna opnieuw volop de hellepoorten wagenwijd open te zetten! Zonder corpse paint, altaar of andere visuele flair wist dit Gentse trio black metal naar voren te brengen in zijn puurste, krachtigste en meest rauwe vorm. Niets meer en zeker niet minder!

Wat kan ik nog meer zeggen? Als je black metal fan bent dan heb je zeker en vast al naar Wiegedood geluisterd en anders, zeker checken die handel! Want de doden hebben het goed. Zeer goed zelfs.

{Deze Black Friday Night van Hard Rock Fest Avelgem was mijn tweede bezoek aan het festival en ik verheug mij nu al om volgend jaar terug te komen. Black metal is een subgenre waar ik niet al te vaak naar luister maar dat ik live heel graag zie vanwege de heerlijke duistere sfeer en in Avelgem zat die sfeer er opnieuw perfect in! Bekende en minder bekende black metal talenten gaven het beste van zichzelf en ik en de rest van de goedgevulde zaal genoten er ten volle van! Dus van harte bedankt, Avelgem, om mij opnieuw een geweldige, pikzwarte avond te bezorgen!
}