Metal For The Lost 2019 review

-- Metal For The Lost 2019 --

01/01/1970 - 01/01/1970

Review geschreven door Stijn “Metal Shredder” Daneels en foto’s door Franky Schutz.

Op zaterdag 21 september 2019 vond in de Verlichte Geest in Roeselare de tweede editie plaats van Metal For The Lost. Dit liefdadigheidsevenement is toegewijd aan de armen en daklozen in België. De eerste editie van Metal For The Lost werd volledig georganiseerd door Metal Fun (mijn review: http://belgianmetalshredder.be/festival_article/45) maar voor deze tweede editie hebben wij van Belgian Metal Shredder meegewerkt om de affiche op te stellen en het evenement actief te promoten. En het eindresultaat kan je hier lezen!

[REJECTED]

Metal For The Lost 2019 ging van start met deze piepjonge Oost-Vlaamse metalband. Qua inspiraties vermeldt deze band ondermeer Korn, Powerstroke en Pro-pain en dat is een best accurate omschrijving van de sound van Rejected. Woeste zang, stevige drumbeats en scherpe gitaren met veel distortion erin verwerkt. Vooral de zware gitaarlijnen, aangespekt met een royale hoeveelheid aan bas vielen flink in de smaak bij mij en zanger Glenn wist de agressieve teksten helder en overtuigend te brengen.

De huidige songs van Rejected misten her en der nog wat tempo, strakheid en finesse, maar ik had toch mooi genoten van het materiaal dat ze in dit vroege stadium al naar voren brachten. Zeker te pruimen als je houdt van groove metal uit de 1990s of 2000s. Veel meer heb ik niet te zeggen over Rejected, behalve dat je hieronder 20 minuten van Rejected actie kan zien!

[ALBERT'S BASTARDS]

Deze West-Vlaamse hardrockband was van een heel ander kaliber dan het eerdere Rejected. Terwijl laatstgenoemde zich vooral richtte op zware riffs en agressieve zang kwamen Albert’s Bastards met een snellere en opgewektere sound naar voren die veel deed denken aan bands zoals Motörhead, AC/DC en Mötley Crüe. Pure party rock n’ roll dus! En de stem van frontman Steve klonk gelijkaardig aan die van Bon Scott, met die typische ondeugendheid en charme. Maar wat ik vooral geweldig vond aan Albert’s Bastards waren de diverse gitaarsolo’s van Steve en zijn collega Kevin. Beide mannen lieten uitgebreide solo’s los op het publiek met als persoonlijk hoogtepunt het moment dat Steve in het publiek sprong en vandaar in gitaarduel ging met Kevin. Het zorgde voor een geweldige dynamiek en ik hoop dat ze dit nog vaker gaan doen.

Twee dagen geleden deden Albert’s Bastards een releaseshow in hun thuisstad Oostende om hun nieuwe album te vieren genaamd “Wine, Women & Song!” Ik was er dan wel niet bij, maar ik ben er zeker van dat die show, net zoals hun optreden op Metal For The Lost, een King Size rockfeestje moest geweest zijn!

[IRONBORN]

Een band die ik al enkele jaren volg, Ironborn ontstond als old-school metal coverband totdat ze in 2017 hun debuut EP met 6 eigen nummers op de wereld loslieten. Een plaatje dat ik met duim en vingers heb afgelikt (mijn review: http://belgianmetalshredder.be/reviews/64). Ironborn is een band die naar mijn mening weinig inleiding nodig heeft. De meeste metalheads onder ons hebben op zijn minst een appetijt voor klassieke metalbands zoals Iron Maiden, Judas Priest, Slayer, Metallica, Pantera, Dio en zoveel andere legendarische acts en daarom kan Ironborn menig metalhead zeker en vast bekoren. Hun muziek varieert van snelle thrashers zoals “The Curse” naar meezingers zoals “Never Again” en groovy nummers zoals “Drifting Away.” Qua covers beperkte team Ironborn zich tot hun standaardcover van het Iron Maiden nummer “Wicker Man” maar persoonlijk hoop ik dat ze op een goede dag alle covers weglaten en een hele show (ongeacht als headliner of niet) kunnen vullen met eigen werk. Want dat is net de reden waarom ik zo geniet van Ironborn. Hun muziek biedt nostalgie naar de legendarische metalbands van weleer, maar ze presenteren het met een grote eigen identiteit.

Het zal intussen wel duidelijk voor jullie zijn, Ironborn is een persoonlijke favoriet van mij en ik ben trots dat ik deze band naar Metal For The Lost 2019 heb kunnen lokken. De Ironborn vuist beukt intussen steeds harder door en onlangs hebben ze een nieuwe single en videoclip uitgebracht getiteld “Into Darkness.” Geniet ervan!

[CHALICE]

Een jaar geleden leerde ik Chalice kennen via mijn maten van Hard Life Promotion en shredde ik hun veelgeprezen album “Ashes of Hope” (mijn review: http://belgianmetalshredder.be/reviews/86). Kort daarna zag ik een subliem optreden van Chalice in Jeugdhuis Asgaard en was ik nog meer verkocht! De snoeiende doch catchy gitaarmelodieën, de knallende drumbeats en de rauwe vocalen van zanger Pieter, die naar goede gewoonte verkleed was in een bebloed wit hemd met bijhorende stropdas en een koord rond zijn nek. Zijn look deed mij veel denken aan Leatherface, de bloeddorstige psychopaat uit de Texas Chainsaw Massacre horrorfilms. In feite wekte het hele Chalice optreden een classic monster en slasher horror sfeertje op. Duister, dreigend en bij momenten zelfs intimiderend. Chalice switchte vlot tussen trage melodische death metal stukken en snelle, ruige thrash en Pieter zong afwisselend in death metal grunt, black metal shriek en schone, doch tragische zang.

Net zoals Ironborn voor hen is ook Chalice een band die nostalgie combineert met eigen karakter. Old-school death metal gekruid met flink wat visuele flair en een frontman die met gemak de show steelt. Chalice was samen met Ironborn de twee bands die ikzelf had geboekt voor Metal For The Lost 2019 en gezien de grote menige en ambiance die er tijdens beide optredens doorheen de Verlichte Geest ging geloof ik dat ik een zeer goede keuze heb gemaakt. Maar je hoeft mij niet te geloven, beste lezer, de “Eternal Sleep” van Chalice zal je wel overtuigen.

[LETHAL INJURY]

De headliner van Metal For The Lost 2019, een band die in hun debuutjaar 2015 zeer snel een supporting slot wist te strikken voor een plaatselijk Anthrax optreden en als je houdt van San Francisco Bay Area thrash (en in het bijzonder Exodus) dan zal Lethal Injury direct familiair in de oren klinken. Met gierende zang, bliksemsnelle beats, epische solo’s en vlijmscherpe riffs werd de Verlichte Geest terug naar 1986 geworpen. Lethal Injury moest tijdens Metal For The Lost 2019 het echter stellen met slechts 1 gitarist, omdat tweede gitarist Jonjo had moeten afzeggen wegens ziekte. Toch hoedje af voor de band dat ze, ondanks de ontbrekende gitaarversterking, nog steeds een meer dan aangename show konden brengen. Enig minpuntje vond ik dat ze nog steeds een cover deden van de Pantera klassieker “Walk.” Nu, begrijp me niet verkeerd, ik ben ook verzot van dat nummer, maar ik wou liever dat Lethal Injury nog een extra song had gespeeld uit hun machtige debuutalbum “Melancholia.” (mijn review: http://belgianmetalshredder.be/reviews/93). Gelukkig eindigden ze de show met het heerlijke, naar black metal ruikende “Veiled Woman of the Black” waarmee ze ook het eerdergenoemde album hadden afgerond.

Dat gezegd zijnde, was Lethal Injury nog steeds een plezier om te bekijken en een mooie afsluiter van Metal For The Lost 2019. De band is intussen bezig met nieuw materiaal en ik ben benieuwd hoe deze Ostend Bay Area thrash zal evolueren. Maar in de tussentijd is hier een “Suicidal Call."

{
Metal For The Lost 2019 werd een groot succes (zeker in vergelijking met de eerste editie) en we wisten 400 euro in te zamelen voor het goede doel. De avond was gevuld met ambiance van begin tot eind en wij van Belgian Metal Shredder en Metal Fun zijn eeuwig dankbaar aan alle bands, sponsors en aanwezigen voor hun steun bij dit nobele festival. Metal Fun en wij gaan binnenkort rond de tafel zitten voor een vervolg, dus houd ons zeker in de gaten! En vooral, check zeker de vijf machtige bands die wij op deze affiche hadden gezet. Ze vertegenwoordigen, elk op hun eigen manier, de pracht en veelzijdigheid van de Belgische metalscène! Ik groet je!

}