Blender Undercover 2019 Dag 2 review

-- Blender Undercover 2019 --

09/06/2019 - 09/08/2019

Review geschreven door Stijn “Metal Shredder” Daneels.

Met het zomerfestivalseizoen achter de rug staat er alweer een druk najaar op de agenda voor mij en de rest van Belgian Metal Shredder! En dat drukke najaar ging officieel van start met het tweedaagse Blender Undercover festival in Aalst (vrijdag 6 en zaterdag 7 september 2019). Ik werd door de festivalorganisatie persoonlijk uitgenodigd om beide dagen te bespreken en met de grote en gevarieerde rock- en metalaffiche die ze hadden samengesteld was de keuze snel gemaakt! Terwijl vrijdag vooral in het teken stond van punk, symphonic en stoner rock (mijn review van die dag: http://belgianmetalshredder.be/festival_article/65), was zaterdag volledig voorzien van hard rock en metal! Net als vrijdag kwam ik ook op zaterdag diverse gekende en nieuwe gezichten tegen. En het werd opnieuw een geweldige dag vol muziek en vertier!

Foto’s door Chris Bosseloo van CAB Photography.

[WELCOME TO HOLYLAND]

Mijn eerste ontmoeting met Welcome To Holyland vond plaats in december 2017 toen ik aanwezig was op een metal event in JH Paddestoel te Groot-Bijgaarden. Het was een uiterst fijne avond in dat gezellige, ondergrondse jeugdhuis, waar diezelfde dag ondermeer ook Splendidula en Loose License speelden (twee van mijn persoonlijke favorieten in de Belgische doom metal scene). Twee jaar verder en ik mocht deze Aalsterse doom metal band bewonderen op hun eigen terrein. Welcome To Holyland speelde hun typische lange nummers waarin vooral de donderende gitaarriffs mij enorm konden bekoren. De grimmige doom metalsfeer was direct aanwezig en met dank aan de donkere wolken boven ons hoofd en de sporadische koude regenvlagen werd diezelfde sfeer nog eens extra aangedikt.

Veel zang was er niet tijdens het Welcome To Holyland optreden met uitzondering van een tiental regels per nummer, gegromd of gehuild door gitarist Wim (ook bekend als gitarist Snoodaert van de black/sludge metal band Kludde). Vanwege de weinige zanglijnen beschouw ik ze eerder als vocale versies van gitaarsolo’s. Net zoals Solitude Within de dag ervoor zorgde het Welcome To Holyland viertal voor een trage doch stevige opener. Hun trage, dreigende melodieën beukten fel doorheen de Pupillensite en tegen het einde van het Welcome To Holyland optreden begon het weer lichtjes op te klaren en dat kwam perfect uit voor de fleurige band die na hen gepland stond.

[WILDHEART]

Eind 2014 werd deze Geraardsberge hardrockband opgericht en amper 2 jaar later kwamen ze al met een eigen succesvolle festival op te proppen genaamd WildFest. Een glam, hard en sleaze rockevenement dat plaatsvindt in hun thuisstad Geraardsbergen en waar ik vaste klant ben (met de editie van dit jaar als enige uitzondering). Intussen heeft WildHeart hun tweede album uit genaamd “No Love” (mijn review van die plaat: http://belgianmetalshredder.be/reviews/146) en ze hebben die release uitvoerig gepresenteerd tijdens Blender Undercover.

Indien je WildHeart nog niet kent, dan hoef je alleen maar te denken aan bands zoals Aerosmith, Mötley Crüe, Whitesnake en Van Halen. Kortom, met WildHeart krijg je catchy hoge zang, levendige, rechttoe-rechtaan hardrockbeats in verschillende tempo’s en prachtige duogitaren van zowel Juice als Foxx. Een zalige throwback show naar de rockmuziek van de jaren 80 inclusief hoofdbanden en Ray-Ban zonnebrillen. WildHeart is een kleurrijke band zonder kitscherig over te komen. Het is vooral hun meeslepende en optimistische muziek dat de band doet verkopen en ik hoop ze nog heel vaak te mogen zien. En liefst van al op hun eigen WildFest evenement, waar hun grote thuispubliek pas echt helemaal uit hun handen eet!

[AMöRTISSEUR]

Ik denk wel dat iedere zelfrespecterende rockfan Motörhead kent en weet dat er oneindig veel coverbands bestaan ter ere van Lemmy Killmister en zijn iconische geesteskind. Gelukkig behoort het Antwerpse Amörtisseur niet tot een van die vele run-of-the-mill tribute bands! Natuurlijk, Amörtisseur speelt Motörhead nummers (genomen uit de vier decennia aan nummers dat deze band rijk is) maar de nummers zijn vertaald naar het Antwerpse dialect.

Doe hoe klinkt Motörhead in’t Aentwaerps? Heel goed eigenlijk! De mannen van Amörtisseur hebben geen woord voor woord vertaling gedaan en hebben de nummers fatsoenlijk herwerkt zonder te foefelen aan het thema, de sfeer of het ritme van de originele tracks. Met als resultaat dat klassieke nummers zoals “Overkill,” “Born To Raise Hell,” “Killed By Death” en “Love Me Like A Repile” transformeerden tot respectievelijk “Veel Te Hard,” “Ik Hang Het Uit,” “Keidood” en “Slangesex.” Maar veruit de origineelste conversie was het nummer “Just Cos’ You Got The Power” dat veranderde naar “Burgemeester” en waarin Amörtisseur, net zoals in het originele nummer, hun ongenoegen uit naar de huidige machthebbers, en in hun geval richtten de Amörtisseur mannen hun pijlen specifiek richting een befaamde/beruchte burgemeester van Antwerpen.

Veel meer hoef ik niet te vertellen, Amörtisseur bracht Motörhead met echte liefde voor het originele materiaal, oog voor detail (zoals het typische Lemmy arsenaal van een Rickenbacker basgitaar en verhoogde microfoonstand) en wat vrouwelijke eye candy (en waarom niet, it’s only rock n’ roll). Maar boven alles gaven ze het alom bekende werk een originele twist en ik wou dat meer coverbands dat deden, het houdt de muziek herkenbaar maar geeft het eveneens een frisse nieuwe kijk. In ieder geval, is Amörtisseur de Schuppenaas meer dan waard!

[DYSCORDIA]

In de lente van 2016 kreeg ik van mijn Nederlandse maatjes van Hard Life Promotion de tweede full-length plaat binnen van de Kortrijkse metalband Dyscordia genaamd “Words In Ruin.” (mijn review van dat album: http://belgianmetalshredder.be/reviews/28) en door hun speciale mix van heavy, power, symphonic en death metal werd ik erg snel fan en lid van hun fanclub de Dyscordia Fan Army. En sindsdien heb ik de band al meermaals mogen aanschouwen, met als persoonlijk hoogtepunt in de zomer van 2017 toen Dyscordia de Prison Stage van Alcatraz mocht openen!

En nu op Blender Undercover stond dit Kortrijkse zestal opnieuw de pannen van het dak te spelen met materiaal uit hun 2 uiterst positief ontvangen albums “Twin Symbiosis” en “Words In Ruin” maar ze lieten ook al een leuk nummertje horen uit hun derde album dat volgend jaar uitkomt. Naast de gekende duozang tussen de engelzang van frontman Piet en het ruig gegrunt van gitarist Stefan en de diverse duellen tussen de drie gitaristen hoorde ik ook voor het eerst keyboardsamples die samen in tandem met de gitaarmelodieën werden afgespeeld. Hierdoor vond ik Dyscordia nog orkestraler en epischer klinken dan ooit te voren en vooral tijdens het “From Sight to Black” nummer was die nieuwe combo zeer efficiënt! Voor de rest bracht Dyscordia naar goede gewoonte hun larger-than-life show naar voren en konden ze op groot jolijt rekenen van mij en de rest van het publiek! Laat ons niet te lang wachten op de nieuwe plaat, Dyscordia! Mijn Shredderhanden jeuken nu al!

[EVIL INVADERS]

Toen ik eind 2015 een gesprek had met Evil Invaders (lees dat vintage interview hier: http://belgianmetalshredder.be/interviews/32) herinnerde ik mij dat Joe en zijn mannen mij vertelde dat ze in de komende jaren hun liveshow gingen uitbreiden en verfijnen. En nu, vier jaar later, leek de show die ik toen zag in Opwijk low budget in vergelijking met het optreden dat ik op Blender Undercover zag! Met microfoonstanden in de vorm van ninja shurikens en een lichtshow waarin vooral de tricolore kleuren van ons eigen België meermaals tevoorschijn kwamen.

Maar iedereen die Evil Invaders kent (zogoed als iedere Belgische metalhead, dus) weet dat ze veel meer in hun mars hebben dan enkel wat visuele flair. De naturelle hoge, snauwende en autoritaire zang van Joe, de bliksemsnelle beats en de eindeloze barrage aan gitaarsolo’s, het was er allemaal aanwezig en het optreden ging hierdoor als een ware rollercoaster voorbij! En er werd vurig gemosht, gezongen en geheadbangd door zowel band als publiek. In de voorbije zeven jaar hebben de Evil Invaders h zichzelf meer dan flink opgewerkt en ze stonden, letterlijk en figuurlijk, als reuzen van de Belgische metalscene op dat Aalsterse podium! Meer hoef ik niet te vertellen, tijd voor een nummertje!

{
Dit was de eerste betalende editie van Blender Undercover en hoewel ik het festival nog niet kende totdat de festivalorganisatie mij vorige maand contacteerde ben ik erg gelukkig en dankbaar om dit geweldige festival te ontdekken. Voor de zachte prijs van 15 euro voor een combiticket kreeg iedere aanwezige rock- en metalfanaat twee zalige dagen van zware muziek en gezellige ambiance voorgeschoteld. Het enige wat ik persoonlijk jammer vond, was dat de beperkte plaats voor de merch van de bands. Hierdoor hadden de aanwezige bands weinig tijd om hun merch te verkopen en hierdoor had ik mijn kans gemist om een Amörtisseur plaat te kopen na hun optreden. Maar dat is maar een klein minpuntje voor die twee lange dagen amusement die ik dat weekend heb gehad.

Dat gezegd zijnde, mogen jullie Belgian Metal Shredder volgend jaar zeker en vast terugverwachten! Zelfs al is het maar zodat Chris opnieuw zo’n machtige foto kan maken zoals deze hier! Bedankt voor alles, lieve Blender vrienden, en tot volgend jaar!

}