Blender Undercover 2019 Dag 1 review

-- Blender Undercover 2019 --

09/06/2019 - 09/08/2019

Review geschreven door Stijn “Metal Shredder” Daneels.

Met het zomerfestivalseizoen achter de rug staat er alweer een druk najaar op de agenda voor mij en de rest van Belgian Metal Shredder! En dat drukke najaar ging officieel van start met het tweedaagse Blender Undercover festival in Aalst (vrijdag 6 en zaterdag 7 september 2019). Ik werd door de festivalorganisatie persoonlijk uitgenodigd om beide dagen te bespreken en met de grote en gevarieerde rock- en metalaffiche die ze hadden samengesteld was de keuze snel gemaakt! Ik nam snel een dag verlof op het werk en ondanks het spitsverkeer van die vrijdagnamiddag wist ik toch net op tijd te arriveren in de Pupillensite aan de Graanmarkt in hartje Aalst om het begin van de eerste band te bewonderen.

Foto’s door Chris Bosseloo van CAB Photography.

[SOLITUDE WITHIN]

Mijn eerste kennismaking met Solitude Within was via hun smakelijke debuutalbum uit 2017 genaamd, “Disappear,” dat ik ontvangen had via mijn Nederlandse maatjes van Hard Life Promotion. (lees mijn review van die plaat hier: http://belgianmetalshredder.be/reviews/72). Sindsdien heb ik de band al meermaals live gezien en zijn ze er steeds maar op vooruit gegaan. En Blender Undercover vormde zeker geen uitzondering. Het Solitude Within team stond kalm en zelfverzekerd op het podium en speelden naar goede gewoonte de intieme symphonic metal nummers van hun debuutplaat. Ikzelf heb die tracks intussen al vaak genoeg gehoord, maar nu zag ik de band voor het eerst in openlucht op klaarlichte dag en hierdoor was de sfeer toch heel wat anders. De eerdere keren had ik ze steeds zien spelen in een donkere zaal versierd met lantaarns en kaarslichten en dat paste toch beter bij de donkere, symfonische songs van deze band.

Dat gezegd zijnde, blijft Solitude Within nog steeds een jonge, sterke band die met weinig bombast toch machtige symphonic metal kan spelen. De catchy hoge zang, de scherpe gitaren en de samples die stevig de sfeer inzetten in het begin van de nummers. Solitude Within vormde een perfecte opwarmer voor de andere bands die op de festivalaffiche stonden!

[MY DILIGENCE]

Deze Brusselse band was tot op de dag van het festival zelf een volkomen onbekende artiest voor mij maar het duurde niet lang vooraleer ik volledig verknocht raakte aan hun experimentele rockgeluid. Op hun Facebook pagina beschrijft My Diligence zich als heavy psych stoner en dat lijkt mij wel een voldoende accurate omschrijving. En een ander woord om de sound van My Diligence te omschrijven is loeihard (in de aangename zin van het woord)! Zelfs zonder live bas gingen de beats van My Diligence letterlijk en figuurlijk door merg en been! Misschien was dat heftige geluid te danken aan de beukende gitaren en drums gecombineerd met de vintage Moog synthesizer, maar het was in ieder geval een uiterst efficiënt muziekarsenaal!

De muziek galmde doorheen het festivalplein en My Diligence verspilde geen tijd met speeches tussen de nummers door. Ze lieten hun hard doorklinkende doch aardig meditatieve sound het volledige werk doen. Deuntjes om bij momenten gewoon van te genieten met een pint in de hand en om stevig op te headbangen op andere momenten. Voor mij was My Diligence een van de grote ontdekkingen op Blender Undercover en daarom twijfelde ik geen seconde om een week later een nummer van My Diligence te draaien op mijn radioprogramma BELGIAN METAL SHREDDER ON AIR! En het nummertje dat ik in die specifieke aflevering gebruikte kan je hieronder beluisteren!

[BLACK TARTANS]

Eind 2016 maakte ik kennis met de Black Tartan Clan tijdens de toen vierde editie van het Black-Out Bash festival te Geraardsbergen. Ik herinnerde mij nog goed de heerlijke ambiance die deze Keltische punk rock band naar voren bracht en hoe de klassieke rockinstrumenten perfect werden aangevuld met banjo en doedelzak. Het was dan ook enorm jammer toen amper 1 jaar later de band officieel een punt zette achter hun 10-jarige bestaan. Maar nog 1 jaar verder en de band was herboren als de Black Tartans met een mix van BTC veteranen en nieuw bloed, waardoor de huidige line-up uit maar liefst 7 leden bestaat. 2 daarvan zijn zangers.

En dank zij die uitgebreide en frisse bezetting klonken de Black Tartans uitermate energiek en dynamisch. Voor de BLC fans van weleer was het een blij weerzien met een topper uit de Belgische punkwereld en voor diegenen die de originele Black Tartan incarnatie nooit gekend hadden werd er een heus Keltisch volksfeest gehouden dat gemakkelijk deed denken aan klassieke Celtic bands zoals the Dropkick Murphys, the Rumjacks en Flogging Molly. Qua materiaal legde de band vooral de focus op het materiaal dat ze in het post-BTC tijdperk geschreven hebben, zoals het recent gepubliceerde “Never Stop” alsook covers van de nummers “Take Me Home, Country Road” van John Denver en het ultieme meezingnummer “Bro Hymn” van Pennywise! Toegegeven, ik hoop dat ze spoedig meer eigen materiaal uitbrengen, maar wat ik op Blender Undercover zag smaakte zeker en vast naar meer! Het was de Black Tartan Clan van weleer, maar dit keer nog groter en energieker dan ooit tevoren!

[BARK]

Enkele jaren geleden sloeg ik een praatje met Franky DSVD en hij raadde mij enkele bands aan zoals King Hiss, Knives To A Gunfight en het Antwerpse BARK. Toen BARK kwam aanzetten op Blender Undercover was ik, net zoals bij de twee andere eerdergenoemde bands, vrijwel direct verkocht. De band bracht een rauwe doch melodieuze sound naar voren dat mij zeer deed denken aan de groove metalbands van de jaren 90 zoals Pantera, Lamb of God en Machine Head. De gitaarriffs waren traag en bikkelhard en de drums gingen als mokerslagen doorheen het binnenplein. En met de rauwe stem van zanger Ron die ondanks zijn fysiek kleine gestalte eruitzag als een waar roofdier op het podium was het old-school groove pakket compleet!

Voor mij was het BARK optreden een van de absolute hoogtepunten op deze editie van Blender Undercover! Met behulp van slechts de meest essentiële metal materialen vuurden deze vijf Antwerpse honden hun rabiës gevulde beats af op mij en de rest van publiek en ik genoot elke seconde van de rauwe kracht die uit deze vijfling voortvloeide! Ik kijk er nu al naar uit om hun terug te ontmoeten op het Zingem Beeft festival op zaterdag 16 november a.s. En daar ga ik die hondsdolheid eens flink shredden!

[YOUR HIGHNESS]

De voorlaatste band van de eerste Blender Undercover dag was deze Antwerpse stoner rockband. In vergelijking met hun stadgenoten genaamd BARK die net voor hen een ware ravage achterlieten op het podium, legde de Your Highness bende veel meer nadruk op melodie vergezeld van rauwe zang terwijl BARK net het omgekeerde deed. Niet dat de ene band moest onderdoen voor de andere, beide bands speelden met gelijkaardige vurigheid en lieten elk op hun eigen manier het Blender publiek volop genieten.

De bluesachtige melodieuze sound van Your Highness zorgde voor een fijne afkoeling van het groove metal geweld van BARK en ik genoot vooral van het prachtige duo gitaarwerk dat werd afgewisseld met snelle en ruige beats. Veel meer heb ik er niet meer over te zeggen, behalve dat Your Highness voor ieder wat wils bood en een stabiele brug bouwde tussen het eerder genoemde BARK en de headliner die na hen het podium betrad!

[RED ZEBRA]

Een veteraan in de Belgische punkrockwereld die een paar jaar geleden als herboren terug op de planken stond. Red Zebra zorgde voor een grote dosis nostalgie en hoewel ik, net zoals zoveel andere muziekliefhebbers, alleen maar hun iconische nummer “I Can’t Live In A Living Room” kende, vielen hun andere songs ook heel snel in de smaak bij mij. Nummers zoals “Agent Orange,” “Man Comes From Ape,” “Polar Club” en “Graveyard Shuffle” waren eveneens eenvoudige doch erg catchy deuntjes. De stem van zanger Peter klonk glashelder en hij zorgde eveneens voor een flinke dosis humor en kleur. Zo kwam hij het podium op in een lange regenjas en Uncle Sam hoed (verwijzend naar het “Mr. President” nummer) en droeg hij daaronder een shirt met daarop een bekende quote van de Franse filosoof Albert Camus.

Al bij al vond ik het een grote eer om deze legendarische punkrockband van eigen bodem live te mogen aanschouwen. Ondanks dat de band intussen al 40 jaar bestaat werkten Peter en zijn kornuiten zich vol jeugdig enthousiasme en levenslust doorheen hun uitgebreide en kleurrijke show. Red Zebra kon perfect z’n mannetje staan tussen al dat jong geweld dat voor hen op het podium stond en ik hoop ze spoedig nog eens te zien. Maar laten we in de tussentijd nog wat genieten van hun oerklassieker!

{Als afterparty die avond deed de Antwerpse stoner rock band Tangled Horns een bescheiden optreden in het nabijgelegen café Cosa Nostra. Kevin “Loco Shredder” en ik gingen nog even langs in dat drukbezette café om wat na te genieten van die eerste dag Blender Undercover en daarna gingen we moe maar voldaan huiswaarts. In ieder geval was ik uiterst tevreden met deze eerste dag van Blender Undercover 2019! Voor zowel Kevin “Loco Shredder” als ikzelf was dit ons eerste bezoek aan dit festival in hartje Aalst en die dag hebben we nieuwe muziek en mensen leren kennen en genoten we van elke band en elk moment dat we daar aanwezig waren! Deze vrijdag bood flink wat variatie qua bands met punk, stoner, symphonic en groove rock en metal talent en dit voor alle muziekgeneraties! En de dag erna gingen we met veel plezier terug naar de Pupillensite voor dag 2. Onze review daarvan verschijnt zeer binnenkort! Ik groet jullie, lieve Shredders!

}