Egmont Rock 2019 review

-- Egmont Rock --

06/09/2019 - 06/10/2019

Review geschreven door Stijn "Metal Shredder" Daneels.

Op zondag 9 juni, te midden van de jaarlijkse Sinksenfoor, vond in het Egmontpark van Zottegem de tweede editie van Egmont Rock plaats. In tegenstelling tot de eerste editie die vorig jaar op hetzelfde terrein plaatsvond, was dit keer de inkom betalend en de voornaamste reden daarvoor was omdat niemand minder dan Channel Zero als headliner gepland stond. Daarnaast werd de bar en catering verder uitgebreid en werd het terrein voorzien van een zalig openluchtterras middenin het park! Een serieuze upgrade tegenover de vorige editie dus! En met de teams van zowel het More Blues Festival als vzw Let It Happen achter de knoppen, toog en schermen wist ik dat ik mijn vrienden en ik een geweldige metalzondag gingen beleven!

Foto’s door Elien Swinnen. Bekijk zeker haar portfolio’s op https://www.elienswinnen.com.

[RAYVOX]

Als opener op Egmont Rock kwam het piepjonge Rayvox naar voren. Een band die pop rock mixte met een sensueel blues kantje. En dat blues kantje werd nog meer versterkt door Emmely haar zwoele zang en expressiviteit op het podium. Haar mannelijke collega’s hielden het eerder stijf en bescheiden en dat was jammer, want met wat extra levendigheid zou de volledige band beter uit de verf gekomen zijn.

Dat gezegd zijnde, vond ik Rayvox een aangename opener. Hun nummers waren kort en bondig en het ene nummer klonk wat heftiger dan het andere, waardoor er wat variatie in het geheel zat. En ze maakten gretig gebruik van de podiumverlichting om de stomende sfeer van hun nummers nog beter in de verf te zetten. Al bij al was Rayvox een rustige band in vergelijking met de meeste andere artiesten op de affiche, maar de relaxte charme en sfeer van deze band is zeker geschikt om rustig van te genieten met een pint, glas wijn, whisky of ander stevig drankje in je handen. Ik ga ze zeker en vast nog shredden in de toekomst!

[HAMMERAMP]

Een jaar geleden stond Hammeramp op Rock Balegem en lieten ze zien dat ze een fatsoenlijk podium waardig zijn en Egmont Rock vormde daar geen uitzondering op. Qua stijl kan ik deze jonge band uit de streek van Brakel en Zottegem het best omschrijven als klassieke heavy metal met punk rock zang en ritmes. In feite een feeling dat mij deed denken aan de 70s en 80s speed metal van Motörhead en bij momenten ook aan de 90s groove metal van Pantera. Hammeramp hield zich niet in om vurig te headbangen op hun beukende deuntjes en waarom ook niet. Hun sound is strak en to the point met de nodige rock n’ roll pit, krachtige drumbeats en mooie gitaarsolo’s. Hammer down indeed!

In hun prille beginperiode was Hammeramp een coverband maar ik vind het altijd geweldig wanneer zo’n band voorbij dat stadium evolueert en hun eigen nummers en stijl ontwikkelen. En datzelfde verhaal geldt eveneens voor de twee volgende bands op de Egmont Rock affiche.

[IRONBORN]

Sinds 2015 is Ironborn altijd al een favoriet geweest van mij en het Zottegemse publiek heeft mijn enthousiasme voor deze Waregemse/Zottegemse band altijd al gedeeld. In die tijd speelde Ironborn alleen maar covers uit de stal van de metallegendes uit de jaren 80 en 90 maar het duurde niet lang voordat ze hun eigen werk begonnen voor te stellen. Een zalige old-school metal sound die zo deed terugdenken aan bands zoals Motörhead, Iron Maiden en de Big 4 van de thrash metal. Snel en rauw materiaal zoals “The Curse” werd afgewisseld met intieme nummers zoals hun recentste single “1568” en meezingers zoals “Never Again.” Qua covers gaf Ironborn tijdens Egmont Rock alleen hun versie van de Metallica klassieker “Creeping Death” als knipoog naar de coverband Magnetica die later die avond het podium ging betreden.

Naar goede gewoonte schitterde Ironborn op het podium en lieten ze hun speelplezier duidelijk merken aan het publiek dat naar zelfde goede gewoonte volop meedeed aan de feestvreugde. Herkenbare, klassieke metal, maar toch met een eigen karakter! Nu zit ik echter wel te popelen op een album! Hun zelfgetitelde EP uit 2017 viel bij mij enorm in de smaak alsook hun “1568” single van vorig jaar. Ironborn liet tijdens Egmont Rock al een aantal nog onuitgegeven nummers horen en ik smacht naar meer!

[70'S TUSH]

Net zoals Hammeramp en Ironborn begon ook het Gentse 70’s Tush als een zuivere coverband en ook zij hadden spoedig hun eigen identiteit ontwikkeld. Zoals de naam van de band al verklapt, stond 70’s Tush garant voor de blues en psychedelische rock van de 70s. Rustgevende zang, uitgebreide gitaarsolo’s, Deep Purple achtige keyboards en de zachte podiumverlichting die zorgde voor witte fonkelende sterretjes op het podium en op de vloer in de zaal. Dat alles zorgde voor een dromerige sfeer in de Egmont Rock tent en ik genoot er enorm van. De band bracht gekende nummers naar voren zoals het legendarische nummer “Hurt” (oorspronkelijk geschreven door Nine Inch Nails maar bij het grote publiek vooral bekend door de Johnny Cash versie) dat bij mij toch een kippenvelmoment bezorgde. Maar 70’s Tush voegde regelmatig een aantal zelfgeschreven riffs toe aan die bekende nummers. Een leuke twist zonder het originele werk oneer aan te doen, integendeel!

Qua agressie en intensiteit was 70’s Tush eerder een afkoeling tegenover de twee vorige bands op de Egmont Rock affiche maar ze zorgden voor een zeer leuke blues 'n' psychedelic afwisseling! En het gaspedaal werd uitermate hard ingedrukt bij de volgende twee bands!

[MAGNETICA]

Een week na Egmont Rock was ik aanwezig in het Koning Boudewijnstadion voor Metallica dus het optreden van deze coverband was een meer dan deftig voorsmaakje. Magnetica focuste zich voornamelijk op songs uit de eerste 5 Metallica platen (uiteraard!) en bracht zo goed als alle klassiekers naar voren zoals “Master Of Puppets,” “For Whom The Bell Tolls,” “The Four Horsemen” en “Enter Sandman.” En dit alles afgeroomd met heel veel vuur! Fight Fire With Fire!

Magnetica was de enige pure coverband op de Egmont Rock affiche en speelde het iconische Metallica materiaal zonder extra toeters of bellen. En als groot Metallica fan hoefde dat voor mij niet anders te zijn! Veel meer hoef ik in feite niet over het Magnetica optreden te vertellen, jullie kennen allemaal wel minstens een paar Metallica nummers en Magnetica bracht dat alom bekende werk met de nodige kracht en finesse zoals het ook hoort te zijn wanneer je jezelf Through The Never waagt! Mission Metallica accomplished!

[CHANNEL ZERO]

De clichéterm “de tent daverde op z’n grondvesten” wordt regelmatig in de mond genomen, maar in het geval van Channel Zero op Egmont Rock was dat statement volledig correct. Vanaf de eerste noot van het eerste nummer “Suck My Energy” kwamen Franky DSVD en zijn kornuiten als een ware pletwals aanzetten. De sfeer was direct goed ingezet en vooral Franky DSVD liet zijn charisma, energie en autoriteit vanaf de eerste seconde tellen. Qua songs zorgde deze oerband voor een uitgebreide setlist die bestond uit oud gekend materiaal zoals “Help,” “Bad To The Bone” en uiteraard “Black Fuel” alsook uit recentere nummers zoals “Exit Humanity,” ”Hot Summer” en “Dark Passenger.”

Channel Zero had hun titel van headliner op Egmont Rock meer dan eer aangebracht. In een volle tent lieten ze het ene vuursalvo achter het andere los en lieten ze geen enkele spaander heel. Het publiek ging van begin tot eind uit de bol met moshpits, crowdsurfers en een heuse wall of death om het allemaal af te ronden! Franky liet zijn liefde voor zijn thuisstad overduidelijk blijken (met ondermeer een shout-out naar voetbalploeg KSV Sottegem) en gitaristen Christophe en Mike leenden allebei hun gitaar uit aan een kind in het publiek (met als absoluut gloriemoment een jongen die spontaan de openingsdeun van de Pantera klassieker “Walk” vlekkeloos uit zijn geleende gitaar speelde). En als kers op de taart trakteerde de band het publiek spontaan op Jack Daniel’s en ander alcoholisch lekkers! Kortom, het Channel Zero optreden was een waar feest voor iedereen aanwezig en een sublieme afsluiter van een subliem festival!

{
Direct na het Channel Zero optreden kwamen organisatoren Filip Morre en Dennis Aspeele het podium op om trots te verkondigen dat deze tweede editie van Egmont Rock een groot succes was en ik was daar direct mee akkoord! Met een gevarieerde affiche, aangename locatie, frisse drank (ik hield vooral van het naar bosvruchten smakende Turbeau Noir bier) en tonnen sfeer en ambiance van begin tot eind kijk ik nu al reikhalzend uit naar de volgende editie.

Egmont Rock is een evenement voor rockers van alle leeftijden, geslachten en smaken. Dennis zijn geliefde Rock Balegem festival bestaat dan wel niet meer, maar met Egmont Rock hebben hij en partner in crime Filip toch een meer dan geslaagde spirituele opvolger in handen! Hier is de promovideo die ze in gemaakt hebben voor het evenement, ontwikkeld in samenwerking met Havik Media!
}