Detonation / A Day Full Of Metal review

-- Detonation / A Day Full Of Metal --

01/01/1970

Op zaterdag 22 februari 2019 was ik aanwezig in feestzaal The Red Penguin te Mol voor de eerste editie van Detonation / A Day Full Of Metal. Ik was een van de sponsors van dit geweldige evenement en heb maandenlang uitgekeken naar dit all Belgian metal feestje waarin ik zowel oude bekenden als nieuwe vrienden heb ontmoet! Wat ik ervan vond? Geweldig! Hieronder zijn de details!

Foto’s door Mesorten fotografie (https://www.facebook.com/MesortenFotografie/).

[CATALYST]

Ik was net op tijd in de zaal om het eerste nummer te horen van deze prille Oost-Vlaamse metal band en hun sound kon mij van het begin zeker en vast bekoren. Hoewel de band zichzelf beschrijft als melodic death metal zie ik ze eerder als een meer old-school gerichte metal band met hier en daar wat death metal in verwerkt. Zanger Jeroen wisselde zijn vocalen af tussen hoge zang en gesnauw en de band switchte vlot tussen melodieuze heavy metal riffs en snellere death metal beats. Vooral het lead gitaarwerk van Philip viel mij flink op en is zeker een van de sterke punten van deze jonge band. In feite zou ik aan Catalyst voorstellen om zich vooral te focussen op dit melodieuze aspect want vooral dat blinkt uit. De death metal geïnspireerde stukken bieden zeker variatie maar kunnen nog veel heftiger en strakker gebracht worden. Hier is mijn huidige favoriete nummer van Catalyst!

[MR. MYST]

Terwijl Catalyst al voor een lichte dosis nostalgie zorgde was het vooral het uit Oostende komende Mr. Myst die voor de pure 1980s throwback zorgde! Met hun flamboyante kledij, catchy hardrock en uitbundig gedans zorgden Mr. Myst en zijn mannen opnieuw voor een vivant spektakel. Dit keer bracht de band enkele nieuwe nummers naar voren die binnenkort zullen verschijnen op hun nieuwe album gecombineerd met eerder werk zoals “Stand Up,” “Red Light District” en uiteraard hun altijd zalige cover van het legendarische Elton John nummer “Still Standing.” Ondanks de grote bezettingswisseling (nieuwe drummer en bassist alsook een extra gitarist) en de minder kleurrijke presentatie (de band liet de slingers, confetti en felgekleurde jassen van weleer links liggen voor een sobere, zwarte kledingsstijl) stond team Myst sterker op het podium dan ik ze ooit al had gezien. Hun sound klonk met de extra gitaar nog krachtiger en bandleider Atticus Myst speelde opnieuw de ene gierende solo naar de andere. Frontman JSD zong vurig op het podium, op de speakers, doorheen de feestzaal en het bovenliggende balkon (altijd zalig om een frontman te zien die letterlijk elke millimeter van de zaal gebruikt). Kortom, Mr. Myst staat altijd garant voor een sleaze rock feestje en Detonation vormde daar geen enkele uitzondering op! Ik kijk al uit naar de nieuwe plaat!

[MARCHE FUNEBRE]

En na de vurige Mr. Myst sleaze rock party werd The Red Pengiun gedomineerd door het doom metal gedonder van Marche Funèbre! Net zoals Mr. Myst had ik Marche Funèbre het voorbije jaar meermaals gezien en beide bands konden mij steeds, elk op hun eigen manier, uiterst plezieren! En bij Marche Funèbre was het opnieuw de hypnotiserende zang van Arne (die zowel zwoele tonen als demonisch geschreeuw vertoont) en de uitgebreide nummers die, dank zij de gevarieerde riffs en zwaar beukende beats, geen moment verveelden. Veel meer kan ik niet zeggen over deze illustere doom metal band dan wat ik al eerder over deze band heb verteld. Dus hier is een van hun recentste pareltjes!

[POSEYDON]

Als vierde band van de avond sprong Jef, de organisator van Detonation, zelf achter het drumstel om te spelen met zijn band Poseydon! De band heeft goed gebruik gemaakt van het uitgebreide podium om uit te pakken met extra vlaggen en doodskoppen. Daarnaast begon de band hun optreden met een machtig nieuw nummer en speelden ze materiaal uit hun recentste plaat (Masterpiece uit 2016) en ook wat vintage materiaal. Wat ik altijd leuk vind aan Poseydon, is hun effectieve mix tussen thrash en death metal met prachtige gitaarsolo’s van founding member Alain, rauwe vocalen van Christoph en vooral de retestrakke drumlijnen van Jef zelf. Het was een potje melodische brutaliteit zoals ik allang gewend ben van Poseydon maar ik hoop vooral dat deze jongens uit Beveren eens werk maken van een nieuw album. Maar intussen kunnen we nog genieten van de titeltrack van hun recentste album!

[EXOTO]

Twee jaar geleden kwam ik in contact met Exoto founding father Chris Meynen. Ik maakte er direct gebruik van om zijn death metal band te checken en het viel mij zo in de smaak dat ik direct via Chris zelf de kersverse heruitgave van het Exoto album Carnival Of Souls (oorspronkelijk uit 1994) besteld had. En op Detonation kwam ik Exoto eindelijk tegen het lijf en de ontmoeting resulteerde in een geweldige old-school death metal partij gezongen door Chris zijn typerende snauwende stem! Een strakke set waarin de beats als een voorhamer doorheen de zaal beukten (zoals goeie death metal hoort te zijn). Zo vurig zelfs dat ik spontaan begon te moshen samen met enkele andere headbangers vooraan het podium! Het was al een tijdje geleden dat ik dat nog gedaan had en man, wat deed dat deugd! Daarnaast speelde de band af en toe een iets trager, melodieuzer nummer en kwam er Exoto materiaal naar voren uit zowel hun beginperiode als uit hun recente wederopstanding en daarbovenop kwam er ook wat lekkers uit het binnenkort verschijnende album “Absolution In Death!” Alweer een plaat om naar uit te kijken! In de tussentijd, heb je hier een nummertje uit hun eerdere album.

[KILLER]

Het was alweer van Wizzfest 2016 geleden dat ik deze Belgische metalpioniers nog eens zag optreden en het was een zeer gelukkig weerzien. Een pure nostalgietrip dat nu nog steeds even zo leuk en catchy is zoals het intussen al bijna 40 jaar doorgaat! Killer stond vol levenslust op het podium, frontman Shorty liet het publiek genieten van zijn gitaarkunsten en bassist Jakke liet zich opnieuw van zijn meest expressieve 80s action hero kant zien, compleet met John Rambo achtige hoofdband! Klassiekers zoals “Shockwaves,” en “Ready For Hell” werden afgewisseld met recente nummers zoals “Monsters Of Rock” (waarbij Shorty het publiek uitnodigde om lustig mee te zingen). Old-school heavy metal en, net zoals bij Mr. Myst voor hen, besloten Shorty en Jakke om al jammend een wandeling te maken doorheen de hele zaal. En net zoals bij Mr. Myst en Exoto, zijn Killer bezig met een nieuw album! I’m ready for hell!

[ANCIENT RITES]

Als headliner van deze eerste editie van Detonation kwam Ancient Rites naar voren! Net zoals Poseydon, Exoto en Killer is Ancient Rites een veteraan in het Belgische metalvak. Na thrash, death en heavy metal kwam er nu een cocktail van black, folk en symphonic metal aan bod. En het magische aan Ancient Rites is dat ze er vlot in slagen om een larger-than-life sfeer op te zetten zonder visuele snufjes of wilde theatertrucjes en zelfs zonder live basgeluid! Samen met de gevarieerde zang van de steeds charismatische bandleider Gunther (black metal shrieks, hoog gezang en rustige klanken, het kwam allemaal aan bod) zorgden Ancient Rites voor een zalig volksfeest waarop flink werd gezongen en gedanst! En voor zo’n oer Belgisch festival als dit, moest het niet meer dan dat zijn!

{
Deze eerste editie van Detonation / A Day Full Of Metal was een uitgebreid en zeer aangenaam festival met een 100% Belgische affiche. Er kwamen zowel jonge als gevestigde namen aan bod en elke aanwezige band liet het beste van zichzelf zien. Een dikke pluim aan Jef en de rest van de Detonation organisatie om deze lange Day Full Of Metal zo goed op poten te zetten. Mijn steun voor de volgende editie hebben jullie al en op Exoto en de rest van de grote menigte zijn ook erg tevreden!

}