Live Review As I Lay Dying, Erra, Bleed From Within in Kavka

-- As I Lay Dying European Tour 2018 --

12/03/2018

Review geschreven door Glenn Van Bockstaele.

Op maandag 3 december 2018 ging ik naar de Kavka Zappa in Antwerpen om te genieten van As I Lay Dying. De band was op dat moment bezig met hun grote comeback wereldtournee nadat zanger Tim Lambesis in 2016 wegens goed gedrag uit de gevangenis vrijkwam en na veel spijtbetuigingen tegenover fans en medebandleden was As I Lay Dying klaar om de metalcore troon terug te veroveren! En ze hadden goed gezelschap mee.

[BLEED FROM WITHIN]

Ik was juist op tijd de zaal binnen om de eerste tonen te horen van Bleed From Within. Deze Schotse metalcore groep werd in 2005 opgericht en vier jaar later brachten ze hun debuut “Humanity” uit. Nog geen jaar later volgde hun 2de album genaamd “Empire.” Dit ontging ook de grote labels niet en in 2012 kregen ze een contract bij Century Media Records waar ze “Uprising” uitbrachten en dit jaar hun nieuwste plaat “Era.” De zaal daverde direct op zijn grondvesten door hun melodieuze maar tegelijk rauwe en uiterst strakke sound. Bleed From Within speelden vooral materiaal uit het “Era” album en maakten perfect gebruik van hun 30-minuten speeltijd. Hun korte optreden ging bliksemsnel voorbij door hun eindeloze barrage van woeste metalcore beats gecombineerd met episch gitaarwerk! Er werd spontaan en vurig geheadbangd en gemosht en met zo’n machtige sound is dat perfect te begrijpen. Zeker een band om in de gaten te houden! 8/10

[ERRA]

Erra is een Amerikaanse djentcore band opgericht in 2009 en die, net als Bleed From Within, dit jaar hun vierde album uitbrachten, de plaat “Neon.” Ikzelf had nog nooit van deze band gehoord en aan de reacties van het publiek te zien was ik niet de enige nieuwkomer. De muziek zelf klonk goed maar kon mij niet zo boeien, zeker niet na de knallende opening van Bleed From Within. Erra klonk in mijn oren wat te braaf en niet bruut genoeg om tussen Bleed From Within en As I Lay Dying te staan. Persoonlijk leek het mij beter mocht Erra als opener geprogrammeerd geweest zijn en dan Bleed From Within die met hun snoeiharde riffs perfect de rode loper hadden kunnen leggen voor AILD gezien de stijlen van deze twee bands dichter bij elkaar liggen en zoals ik eerder al zei wisten Bleed From Within de zaal vroegtijdig op te blazen. In ieder geval, kan je hier genieten van een lekker Erra nummertje. 7/10

[AS I LAY DYING]

En dan was het moment aangebroken waarop ik en de rest van de zaal hadden gewacht. Voor al degenen die de voorbije jaren onder een steen hebben geleefd geef ik even een korte geschiedenisles. As I Lay Dying werd opgericht in 2000 en is één van de grondleggers van het metalcore subgenre. Hun eerste album, “Beneath The Encasing Of Ashes” werd uitgebracht via het kleine Pluto Records maar dank zij hun geweldige live optredens werd AILD spoedig opgepikt door Metal Blade Records. Via Metal Blade brachten de heren zulke albums uit als “Frail Words Collapse,” “Shadows Are Security” en de naar mijn mening beste AILD plaat tot nu toe, “An Ocean Between Us!” Hun populariteit bleef album na album stijgen maar in 2014 sloeg het noodlot toe! Zanger Tim Lambesis werd veroordeeld tot 6 jaar celstraf omdat hij een huurmoordenaar had ingehuurd om zijn vrouw te vermoorden, maar de huurmoordenaar bleek een undercoveragent te zijn en werd hij direct ingerekend! In 2016 werd Tim wegens goed gedrag vervroegd vrijgelaten en na talloze spijtbetuigingen op sociale media en na de plooien te hebben gladgestreken met zijn oude bandmakkers kwam het moment waar niemand nog hoop in had. As I Lay Dying was terug!

En ze hadden ook een nieuwe single uitgebracht genaamd “My Own Grave” dat naadloos bij het oude werk kon aansluiten. Het optreden dat ik vorige week in Antwerpen zag was eveneens van een uiterst hoog niveau! Naast het kersverse “My Own Grave” nummer passeerden alle AILD klassiekers de revue en werd er van elke plaat minstens een nummer gespeeld. “Elegy,” “The Darkest Nights,” “Within Destruction,”.“Anodyne Sea,” “The Greater Foundation” en nog zoveel meer! Ze eindigen hun set met oerklassieker “Forever” en verlieten daarna het podium maar na het bekende “we want more” gezang hoorden we de tonen van intro “Seperation” door de geluidsboxen galmen om dan AILD vernietigend uit te zien halen met “Nothing Left” en gecombineerd met de ware eindtrack “Confined” stond de tent letterlijk in vuur en vlam en ging het dak er tegelijk af. Kortom, het was een zalig metalcore feest! 10/10

{Voor mij en de andere aanwezige fans was het overduidelijk! As I Lay Dying is terug van in feite nooit echt weggeweest. Die avond hebben ze getoond dat ze nog steeds de metalcore grootmeesters van weleer zijn. Nu hoop ik ten volle dat ze aan nieuw materiaal gaan werken, want zo’n geweldig optreden als wat ik vorige week gezien heb smaakt naar meer! Veel meer! Hier is nog een extra AILD nummer!
}