Review Black-Out Bash IV

-- Black-Out Bash --

11/05/2016 - 11/06/2016

Neem gerust een biertje of iets anders lekkers bij de hand, want ik heb redelijk wat te vertellen. En het zal niet alleen gaan over de bands. Alle zwart-wit foto's zijn gemaakt door Jo De Boeck van Liveacts Belgium. De foto op het einde van het artikel is gemaakt door Nico "Mr. Hell" De Vreese van Hell Spawn.

Opmerking: bij de bespreking van Hope Erodes heb ik de naam van de bassist gespeld als Aaron in plaats van Arun. Mijn excuses daarvoor.

[HOPE ERODES]

In april dit jaar deden de mannen van Hope Erodes mee aan de Black-Out Jam competitie in het nabijgelegen café Boogiewoogie voor een positie op de affiche van Black-Out Bash IV. De competitie was bikkelhard, met industrial metal (Heartache Circus), heavy metal (Shrouded), metalcore (Source of Angony) en instrumentale psychedelic rock (Moonsurface). Hope Erodes kwamen als winnaars uit de bus met hun meer dan gesmaakte mix van heavy metal en hardcore punk en mochten als beloning dit festival openen.

En als openingsband fungeerden Hope Erodes als een mooie opwarmer voor de vijftigtal vroege vogels die al om 16.30 u present waren op het festival! Oorspronkelijk gingen Hope Erodes beginnen om 16.00 maar technische problemen zorgde voor uitstel. Gelukkig had de band nog steeds de kans om een volledige set te spelen (wat bestond uit hun volledige EP Lost In Supremacy alsook wat nieuwe tracks).

Ikzelf heb Hope Erodes al een paar keer gezien en ze hadden opnieuw veel plezier op het podium. Dat plezier begon zich ook langzaam maar zeker bij het publiek over te slaan. Naarmate het optreden evolueerde, begonnen steeds meer mensen te headbangen terwijl ze genoten van een frisse pint. Het enige wat jammer was, is dat de bas van Aaron vrijwel niet te horen was, maar voor de rest stonden Hope Erodes stevig op het podium! Na hun optreden bleef het merendeel van de band gezellig rondhangen om te genieten van de andere geweldige groepen die nog op het Black-Out Bash programma stonden.

[MALISM]

De volgende band op de affiche was een lokale thrash metal favoriet en zoals ik verwacht had was de zaal ineens een stuk drukker bezet. Ook vooraan het podium, waar ik uit gewoonte het merendeel van mijn festivaltijd doorbreng, waren er een hoop Shredders bijgekomen!

Malism presenteerden hun volledige debut EP aan het publiek samen met andere gekende (maar nog niet in album verschenen) nummers. Daarnaast brachten ze ook een gloednieuw nummer genaamd Disconnect. Een lied dat zeker past bij de rest van hun reeds bestaande discografie. Bij momenten was het nummer rustig en melodisch om daarna flink het gaspedaal in te drukken voor snelle thrash.

Het was zeker een toffe Malism show, hoewel het publiek het opmerkelijk rustig hield tijdens dit optreden. Uit ervaring (dit was mijn vierde Malism optreden in twee jaar tijd) weet ik dat er bij Malism serieus wat gemosht wordt en dat was tijdens Black-Out Bash IV vreemd genoeg niet het geval. Het was zeker niet de fout van de band, fuck, Malism sloegen er zelfs in om een mosh pit te starten in het kleine Ninoofse café Peken toen ze daar vorig jaar hun EP release party vierde. In ieder geval heeft de band zich enorm vermaakt tijdens Black-Out Bash IV. Net als Hope Erodes is dit een jonge metal band met veel potentieel en zeker het beluisteren waard!

[BLACK TARTAN CLAN]

Na twee ruige metal bands kregen we met de Black Tartan Clan een unieke groep die folk met punk combineerde en daarbovenop een banjo en een doedelzak aan hun muzikaal arsenaal toevoegde. En hierdoor brachten de Black Tartan Clan een echt Schots feest naar Black-Out Bash IV.

De band trakteerde het publiek op een gevarieerde set met nummers uit hun intussen acht jaar durende carrière. Een zeer tof moment was de doedelzaksolo in het midden van het concert. Zeer origineel voor een metal gig! Daarnaast was het publiek enorm actief tijdens het optreden. Er werd gedanst en gefeest! Het enige wat ontbrak waren een paar flessen Schotse whisky!

Ook een pluspunt was dat de Black Tartan Clan flink wat spulletjes te koop hadden. Terwijl de meeste bands hun aanbod beperkten tot een cd en enkele shirts had deze band verschillende shirts en cd's te koop! Ik had geen seconde getwijfeld om het greatest hits album te kopen waarop het merendeel van de Black Out Bash setlist opstond. De Black Tartan Clan is zeker een band die ik nog wil tegenkomen en het zal niet alleen voor de muziek zijn.

[SPOIL ENGINE]

Het was intussen de vierde keer dit jaar dat ik Spoil Engine zag en het was, samen met hun show op Graspop Metal Meeting, het beste optreden van de band dat ik dit jaar zag! Het publiek was na drie geweldige optredens meer dan voldoende opgewarmd om samen met mij te moshen op de woeste deunen van Spoil Engine! Er was zelfs een wall of death waarin gitarist Bart van het podium sprong om de boel te coördineren terwijl hij lustig voortdeed met zijn riffs aaneen te rijgen! Ik kon natuurlijk niet aan de verleiding weerstaan om mee te doen aan de wall.

Qua songs gaf de band alle aandacht aan hun succesvolle Stormsleeper EP en de uitgebreide albumversie die begin volgend jaar verschijnt. Een episch moment was toen Spoil Engine de song Singing Sirens naar voren brachten. Dit lied is een ongewoon traag en melancholisch nummer in vergelijking met de typische wilde songs die de band gewoonlijk naar voren brengt. Het publiek kalmeerde en alle aandacht ging naar de machtige vocals van Spoil Engine zangeres Iris. Daarna kwam er nog een krachtige drumsolo van Matthijs voordat de band afsloot met Disconnect waarin naar goeie gewoonte de middenvingers de lucht in gingen!

Toegegeven, ik ben een groot Spoil Engine fan dus de band kan niet veel misdoen in mijn ogen. Het enige wat ik hoop is dat de band het nummer Singing Sirens, waarover ik uitvoerig sprak in de vorige paragraaf, vaker aan bod laat komen tijdens hun toekomstige optredens. En nu kan ik echt niet meer wachten op de volledige albumversie van Stormsleeper!

[GAMA BOMB]

Met zanger Philly die als kledij een Bart Simpson t-shirt en een blauwe broek met ananasmotief droeg was de toon direct gezet voor een kleurrijk, wild en komisch optreden! En komisch was het zeker! Als je een lied kan schrijven dat gaat over zowel Willem Dafoe EN marihuana krijg je gemakkelijk iedereen aan het gieren! Smokin' weed everyday, ha, ha!

Voor de rest bracht Gama Bomb hilarische thrash metal songs die volgens de band zelf allemaal identiek hetzelfde klinken. Ikzelf kreeg een kippenvelmoment toen de band de melodie speelde uit de legendarische film Robocop (en daarmee bedoel ik de originele film uit 1987, een echte klassieker!) en daaropvolgend een liedje speelde genaamd OCP (naar het bedrijf uit de Robocop films). Ik had echter liever gehad dat ze het volledige Robocop themalied speelden als instrumental. Goed, je moet opletten met copyright en shit, maar het zou toch geweldig geweest zijn. Enfin, ik heb nog altijd de film thuis liggen om naar te kijken!

Ik moet toegeven dat Gama Bomb het publiek bijna letterlijk naar hun hand kregen tijdens hun optreden. Er was een moment waarop Philly als een echte dirigent de aanwezige fans liet meeschreeuwen op serieus diepgaande teksten zoals OOH en AAH en OOHAAH. Kortom, het was opnieuw een zalig optreden. Er werd flink gemosht en ook de eerste crowdsurfers van de avond gingen van de grond! En na het optreden nam Gama Bomb voldoende de tijd om met hun fans te praten. Dit was het voorlaatste optreden dat de band deed voor de rest van 2016. Volgend jaar gaan Gama Bomb een nieuw album maken en ik hoop om daarna nog eens te kunnen genieten van deze hitsige Ieren!

[EVILE]

Tijdens het Gama Bomb optreden stonden de mannen van Evile rustig mee te genieten aan de rand van het podium en daarna was het hun beurt om als headliner van Black-Out Bash IV de show te stelen. In tegenstelling tot voorgaande bands zoals Spoil Engine en Gama Bomb hielden Evile het eerder bescheiden en rustig. Ze besloten om hun instrumenten te laten spreken door middel van old-school thrash metal van een uiterst technisch niveau!

Dit was een band waarvan ik direct wist dat ik er rustig van moest genieten. Dus liet ik het gemosh voor een keer over aan de aanwezige andere wildemannen zodat ik mij ten volle kon concentreren aan de epische, complexe gitaar riffs. Net als Gama Bomb trakteerden Evile het publiek op een setlist afkomstig uit hun volledige discografie en lieten ze ook een voorsmaakje horen in de vorm van een nieuw nummer dat ze later in albumvorm zullen uitbrengen. Al bij al waren Evile een meer dan solide headliner. De band was dankbaar voor de massale opkomst en genoot zienderogen van het optreden.

{
[AFTERPARTY MET MEIN HERZ BERND]
Als afsluiter van Black-Out Bash IV mocht DJ Mein Herz Bernd zijn uitgebreide cd-collectie bovenhalen om de talrijke rondplakkende menigte te laten nagenieten van het festival. Hij deed dit door iconische metal nummers te spelen van vroeger en nu en dit uit verschillende metal subgenres. Ikzelf kon mij moeilijk inhouden om de tekst van de recente Slayer klassieker Repentless mee te schreeuwen en ik kreeg een zeer warm gevoel toen Bernd het lied Angel Witch draaide van de alom bekende band van dezelfde naam. Angel Witch was de headliner van de vorige Black-Out Bash editie en mijn herinneringen naar dat concert kwamen onmiddellijk naar boven.

Drank was ook nog overvloedig beschikbaar aangezien er tot 3.00 u drankbons beschikbaar waren en de toog openbleef tot 3.45 u, kortom, tot een kwartier voor sluitingstijd. Tegen 1.30 begon mijn lichaam te beseffen dat ik al een ganse tijd wakker was, dus zei ik dag tegen de mensen van Grimm Gent en Black-Out Bash en vertrok ik moe, maar zeer voldaan naar huis.
[CONCLUSIE]
Voor het derde jaar op rij (ik tel de eerste editie niet mee aangezien ik er toen niet bij was) heeft Black-Out Bash mij enorm kunnen entertainen! Zoals gewoonlijk hebben Glenn Defrère en zijn team voor een gevarieerde topaffiche gezorgd en was er opnieuw een grote menigte headbangers en moshers aanwezig! Er was voor elk wat wils in de vorm van thrash metal, folk metal, melodic death metal en meer! En naast de merch booths van de respectievelijke bands was de stand van het Nederlandse Dr. Steel Mailorder opnieuw van de partij waar je opnieuw een shitload aan cd's en platen kon kopen van zowel bekende als minder bekende bands. En opnieuw moest ik mij inhouden om niet al mijn geld aan albums te spenderen! Fuck it, het moest maar niet zo goed zijn!

Ook de bands waren tevreden over de organisatie! Ik sprak met de mensen van Hope Erodes, Spoil Engine en Gama Bomb en ze waren unaniem van mening dat ze uiterst gastvrij ontvangen werden met vriendelijk personeel, een goeie accommodatie en voldoende eet- en drankvoorzieningen.

Over de spijs en drank gesproken, de prijzen voor de drank waren democratisch. Voor 2 euro kreeg je een frisse pint en voor 1 euro extra kon je Duvel en cava krijgen. En alle drank werd geserveerd in harde plastieken bekers die vrijwel onbreekbaar waren en die het personeel later bijeenraapte om af te wassen en te hergebruiken. Veilig en milieuvriendelijk! I like it! En qua eten was de snackbar buiten voorzien van een afdaktentje. Ideaal voor het regenachtige weer dat die dag over Geraardsbergen ging.

Wat kan ik nog meer zeggen? Black-Out Bash is een festival dat elk jaar geweldige bands naar de mattentaartenstad weet te lokken en ik kan niet wachten op de volgende editie. Gezien het festival in 2017 zijn vijfde editie viert, zou het nog wel eens de grootste en beste Black-Out Bash ooit kunnen worden! Ik ben benieuwd (en ongeduldig)!

En als afsluiter is er hier een foto van mij met Philly van Gama Bomb!

}